Klik op de button voor informatie over de button vastenwandeling 540px

button paasvieringen 540px

AnicetoDit keer bespreken we in het woordenboek een paus. Anicetus staat in de boeken als de elfde paus, Hij volgt op paus Pius I en gaat vooraf aan paus Sater. Hij is paus van 155 tot 166 na Christus.

Er wordt ervan uitgegaan dat hij de zoon van een legionair is. Onder zijn leiding wordt de consolidatie van de leer en de organisatiestructuren van de Kerk verder vormgegeven. Dit is volgens hem nodig omdat de snelle weerkomst van Jezus een vergissing blijkt te zijn.
In de uitwerking van het doel dat Anicetuszich gesteld heeft, is hij de
eerste paus die ongewenste stromingen binnen de katholieke kerk probeert aan te pakken, zoals de gnostiek, die door hem als ketterij veroordeeld wordt.
Met Polycarpus, een aanhanger van Johannes de Evangelist, discussieert hij over de viering van Pasen. Waar Polycarpus en zijn 'kerk van Smyrna' Pasen op 14 nisan (een joodse maand) vieren, wat overeenkomt met de sterfdatum van Christus, vieren de andere katholieken het feest op zondag, de dag van de opstanding van Christus. In 325 wordt pas overeenstemming op dit punt bereikt.

Anicetus is de eerste van de bisschoppen van Rome die wordt begraven op de plaats van de latere catacomben van Callistus aan de Via Appia, waar verschillende van zijn opvolgers hun laatste rustplaats zullen vinden.

Paul Spoormans