chaldeeenDit keer bespreken we een volk en aan dit volk is een geloofstroom verbonden die gekoppeld is aan het katholieke geloof. De Chaldeeën zijn een Semitisch volk dat zich rond 1000 voor Christus in Mesopotamië vestigt en het volk zal een rol spelen in de regio, met Babylon en Assyrië als grootmachten. Het is een semi-nomadisch volk uit wiens midden, uit de stad Ur, Abraham zal vertrekken. Het volk spreekt een Aramese taal.
Na de tijd van Jezus zijn er vele volgelingen in het Oosten. De Chaldeeërs zijn daar ook deel van. Zij vormen lange tijdonderdeel van de Oude Kerk van het Oosten.

In het midden van de 16de eeuw zal er een scheuring zijn en zoekt het ene deel van de Chaldeeërs aansluiting bij de katholieke kerk. Ze houden hun eigen liturgie maar verlaten het beginsel van de erfelijke overdracht van het patriarchaat.

De kerk kent zo'n 1,5 miljoen gelovigen en heeft vooral in het Midden-Oosten (Irak, Syrië, Iran, Libanon) volgelingen, maar ook daarbuiten, in Amerika, Australië en verspreid in Europa.

Paul Spoormans