Klik op de button voor informatie over de button vastenwandeling 540px

button paasvieringen 540px

sint oedenrode oda beeldU zult wel denken, wat doet deze plaats in Brabant in het Katholiek Woordenboek? En u begrijpt dat ik dat ga uitleggen. Waarom anders zou ik dit zo schrijven? Het kwam omdat ik in Melderslo was om boodschap pen te doen en, op de fiets, langs de Sint-Oda kerk kwam.

Nu gaan we terug naar ongeveer het jaar 680. Oda is de dochter van een Ierse of Schotse koning. Als jong meisje is ze blind geworden en als gevolg daarvan leidt ze een teruggetrokken leven. Dan verneemt de koning van wonderbaarlijke genezingen op het graf van de heilige Lambertus van Maastricht. Dat graf is in Luik. De koning stuurt zijn dochter dus daar naartoe en daar aangekomen bidt ze vurig tot God voor genezing. Haar gebed wordt verhoord en ze geneest.

Bij thuiskomst kan de koning zijn geluk niet op en er is groot feest in het land. Een tegenvalIer is dat Oda haar teruggetrokken leven niet wil opgeven. Ze weerstaat haar vader die een huwelijk voor haar wil organiseren. De spanning loopt zo hoog op dat ze vlucht en terecht komt in Taxandrië, het huidige Brabant. Daar zal ze leven als een kluizenaar op een stukje ontgonnen land, een 'rode'.

Ze zal begraven worden op de plek waar ze gewoond heeft, in 726. Na verloop van tijd verschijnt er 's nachts boven haar graf een helder licht. Mensen gaan het graf van Oda bezoeken, en de legende wil dat er tekenen zijn en wonderen gebeuren. Begin van de elfde eeuw wordt een tufstenen kerk gebouwd waarin bisschop Otbertus van Luik in 1103 het gebeente van Oda laat bijzetten. Bij deze gelegenheid wordt Oda heilig verklaard, waarna de verering van deze heilige een grote vlucht neemt.

Sint-Oda wordt aangeroepen in allerlei vormen van nood, maar speciaal tegen oogkwalen en ziekten aan het hoofd. De plaats waar dit alles plaats had, is Sint-Oda's Rode, of Sint-Oedenrode, gaan heten en de naamdag van Sint-Oda is op 27 of 28 november.

Paul Spoormans