­

We hebben iets...
voor jou en voor jou
en voor jou

Agenda

pastoraal team

livestream vieringen

alle video's

kerk zuidlarenDe hoorzitting was bijeengeroepen om de parochianen van de geloofsgemeenschap Zuidlaren te informeren over het tot dusver afgelegde traject met betrekking tot het sluiten van het kerkgebouw (formeel: het onttrekken aan de eredienst) en de verhuizing naar de Dorpskerk.

Het formele verslag van deze hoorzitting is onderdeel van het dossier op basis waarvan de bisschop het decreet ondertekent waarmee de kerk aan de eredienst wordt onttrokken en de machtiging verleent aan het parochiebestuur om het kerkgebouw te verkopen. Het formele verslag wordt gemaakt door drs. M. Lulofs, econoom van het bisdom, die bij de vergadering aanwezig was.

Opening
Hilde de Boer (voorzitter locatieraad) opende de vergadering met een woord van welkom aan de aanwezigen waaronder pastoor Wellen, mevrouw Lulofs en het parochiebestuur. Ook meldde zij dat zich voor de vergadering hadden afgemeld: Niek en Agnes Leegte, Sido en Nel Bruinsma, Henk en Leny Schepers, Hans Jacobs, Ad en Bernadette van Son, Cas en Gerda Heijnen en Sipke Sikkes. Zij onderstreepte het belang van de vergadering voor het horen van de gelovigen in het gehele proces rond het kerkgebouw en de toekomst van de geloofsgemeenschap in Zuidlaren. Hilde gaf het woord aan Joep Coppes, vice-voorzitter van het parochiebestuur om ons door de agenda te leiden.

Presentatie
hooravond joepJoep maakte gebruik van een presentatie via de beamer. In dit verslag zullen we de belangrijkste zaken per onderwerp benoemen.

1. Is de reden voor sluiting nog steeds geldig?
Eind 2023 is voor de parochie een gebouwenbeleidsplan ontwikkeld. Voor de locatie Zuidlaren werd duidelijk dat op termijn de vitaliteit van de geloofsgemeenschap verder onder druk komt te staan. Dit vanwege de terugloop in het aantal vrijwilligers, het relatief gezien kleinere scala aan werkgroepen en de gemiddelde hoge leeftijd van de vrijwilligers (45% is ouder dan 70). Dit maakt het in stand houden van het kerkgebouw moeilijk. Aan de hand van geactualiseerde gegevens toonde Joep aan dat hier geen verandering in is gekomen. Het besluit zoals geformuleerd in het in april 2024 goedgekeurde gebouwenbeleidsplan is dus nog steeds geldig:
Gezien het teruglopende aantal betrokken parochianen in combinatie met hun leeftijd – voorzien we dat het kerkgebouw in Zuidlaren in de planperiode 2024-2030 aan de eredienst zal worden onttrokken.
Vanwege de betrokkenheid en religiositeit van de nog actieve gelovigen is de huidige insteek om een alternatieve, bij voorkeur vaste, andere locatie in Zuidlaren te zoeken voor de samenkomsten van de gemeenschap (vieringen en andere activiteiten).

2. Is er een alternatieve kerkgelegenheid?
De zoektocht naar een alternatieve kerkgelegenheid concentreerde zich op een kerk in Zuidlaren omdat daar door de parochianen via een enquête de voorkeur voor werd uitgesproken. Uiteindelijk kwam de werkgroep die hiervoor was samengesteld, uit bij de Laarkerk en de Dorpskerk. Door de parochianen werd een voorkeur uitgesproken voor de Dorpskerk vanwege de uitstraling en het karakter van deze eeuwenoude kerk in het centrum van Zuidlaren. Inmiddels wordt de laatste hand gelegd aan een gebruikersovereenkomst. De verwachting is dat er voor 1 november a.s. overeenstemming is. Hiermee is ook voldaan aan deze vraag.

3. Is er een goede bestemming voor het oude kerkgebouw?
Belangrijke voorwaarde was dat het oude kerkgebouw niet leeg mocht komen te staan. Dus werd gelijktijdig met het zoeken naar een alternatieve locatie ook het verkoopproces gestart. De verkoop werd in handen gegeven van makelaar Lamberink te Zuidlaren, die zowel de zakelijke als particuliere markt bedient in Zuidlaren. De verkoop is met het teken van de koopakte onlangs afgerond. De overdracht aan de nieuwe eigenaar zal plaatsvinden eind januari 2026 waarmee de kerk definitief aan de eredienst is onttrokken.
Na aftrek van alle gemaakte kosten zal de opbrengst worden toegevoegd aan de reserves van de parochie met het oormerk “Zuidlaren”. Bij uitgaven buiten de normale gang van zaken kan hier dan een beroep op worden gedaan.

4. Wat gebeurt er met alle inventaris?
Begin augustus 2025 werd er de commissie “Herbestemming en Interieur” benoemt die zich ging bezighouden met letterlijk alles wat er in de kerk aanwezig is. Deze commissie wordt gevormd door Coby Arkesteijn, Hilde Kol, plebaan Victor Maagd namens het Diocesaan Kunstbezit en Joep Coppes van het parochiebestuur. Er is een inventaris lijst opgemaakt in augustus-september die vervolgens is samengevoegd met ‘Kerkcollectie’ van het Catharijne Convent. Het proces van herbestemming is besproken in de locatieraad en het parochiebestuur in oktober ’25. Uitgangspunt is dat alle liturgische voorwerpen mee gaan naar de Dorpskerk (mits ruimte) en dat wordt bekeken welke voorwerpen elders in de parochie gebruikt kunnen worden. Uiteindelijk zullen onze parochianen kunnen intekenen op een lijst om aan te geven voor welke items zij belangstelling hebben. Hoe dit proces precies gaat lopen zal binnenkort worden medegedeeld.
Het plan is dat het orgel achterblijft in de kerk. De nieuwe eigenaar heeft belangstelling voor dit orgel en zal donatie aan de Caritas instelling geven. Demontage en opslag zou zeer prijzig worden.

5. Proces van nu tot eind januari 2025.
Het volledige dossier wordt door het parochiebestuur bij het bisdom ingediend rond 1 november a.s. Nadat hij hieromtrent advies heeft gekregen van de Raad voor economische aangelegenheden, het kapittel en de priesterraad, is het de verwachting dat de bisschop in de loop van december het decreet tot onttrekking van het gebouw aan de eredienst tekent en ook de machtiging aan het parochiebestuur om het gebouw te verkopen.
Kerst en Oud en Nieuw vieren we in ons eigen gebouw; de laatste viering is op 11 januari 2026. Bisschop Cornelissen heeft toegezegd in deze viering voor te gaan. Daarna hebben we drie weken de tijd op de zaak op te ruimen, leeg te halen en schoon te maken. Uiterlijk 30 januari vindt de overdracht plaats bij de notaris.
Om dit in goede banen te leiden zijn er ondersteunende activiteiten noodzakelijk.
De herbestemmingscommissie stelt een lijst samen met alle wensen en maakt hierover een voorstel aan locatieraad en parochiebestuur ter goedkeuring. Ook wordt er een commissie samengesteld die zich bezighoudt met de organisatie van de slotviering op 11 januari. En er komt een opruim- en verhuiscommissie die de activiteiten rond de oplevering van de kerk coördineert.
Tot slot wordt iedereen uitgenodigd om een bijdrage te leveren aan een speciale uitgave van de Tau over 56 jaar RK-kerk in Zuidlaren. De planning is om deze op 11 januari uit te geven. (Over hoe we dit precies gaan organiseren en hoe u hier aan kunt deelnemen komen we later op terug).

6. Zijn de parochianen betrokken en gehoord?
Naast alle formele, technische en juridische zaken is het voor de bisschop van groot belang te weten of de parochianen van Zuidlaren zijn gehoord over het gehele traject en proces. Daarvoor hebben de locatieraad en het parochiebestuur de volgende zaken georganiseerd:

  • Informatieavond voor indienen Gebouwenbeleidsplan (oktober 23)
  • Instelling Visiegroep Zuidlaren 2028 (9x in periode november 2023-juli 2025)
  • Enquête onder parochianen (januari 2024)
  • Informatieavonden voor alle parochianen (april 2024, november 2024, februari 2025, september 2025)
  • Digitale nieuwsbrieven
  • Mondelinge informatie bij koffiedrinken na viering (1x per maand)
  • Hooravond 23 oktober 2025

Na deze uitvoerige presentatie kwam de vraag aan de orde of de bisschop voldoende informatie heeft uit de geloofsgemeenschap om te kunnen tekenen. De aanwezigen maakten met hand opsteken duidelijk dat dit inderdaad het geval is. Hiermee kwam aan dit deel van het proces een eind waar met een tevreden gevoel op kan worden terug gekeken.

Afsluiting
Hilde de Boer sloot de avond af met een woord van dank richting Joep Coppes, die ons niet alleen vanavond, maar vanaf het begin van het traject heeft begeleid en gestimuleerd. Ook anderen betrokkenen bij het project werden bedankt voor hun inzet.
Hilde gaf ook aan dat binnenkort aandacht zal worden gevraagd voor de bemensing van de verschillende commissies. Want: er wacht ons nog veel werk!

Maria ten Hemel Opgenomen | Actueel

Maria ten Hemel Opgenomen | Contact

Hondsrugstraat 24a
9471 GE Zuidlaren
Tel. 050-4092913
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

­