­

We hebben iets...
voor jou en voor jou
en voor jou

agenda 5a

alle video's

livestream vieringen

De fusie van onze parochie is nu bijna acht jaar geleden gerealiseerd. Op 1 januari 2015 was het samengaan een feit. Twee jaar daarvoor begonnen al de voorbereiding. Heel veel praktische zaken moesten opgelost worden.

Niet praktisch, maar wel heel belangrijk was antwoorden vinden op vragen als “hoe gaan we heten” en “hoe gaan we ons tonen”? Op de eerste vraag kwam een antwoord door middel van een prijsvraag. Met stip bovenaan kwam de naam Parochie H. Franciscus van Assisi. Mijn indruk is dat die direct geaccepteerd werd en dat iedereen daar erg tevreden mee is.

Van groot belang bij het antwoord op de tweede vraag, hoe laten we ons zien? Wat is onze huisstijl, welk logo voeren wij? Een complete huisstijl laten ontwerpen ging wel heel ver, maar een logo was wel noodzakelijk. Maar hoe kom je aan zo iets?

Toevallig ken ik een grafisch ontwerper die dit soort van zaken tot zijn vak rekent. Het ging al snel om tienduizenden Euro’s. Interessant, dacht ik, maar niet voor ons.

Dan ga je Googelen. Ik vond een website waarop je een ontwerpwedstrijd kon starten. Logo-specialisten konden een ontwerp opsturen. Alleen de winnaar kreeg betaald. En dat was maar een paar honderd Euro. Ook onze parochianen konden natuurlijk meedoen. De werkgroep Communicatie en de Stuurgroep vinden het een goed idee.
En dan is het spannend! Wat komt er binnen?

We moesten wel aangeven wat de bedoeling was. Dat omschreven we als volgt:
Op 1 december 2015 ontstaat de Parochie H. Franciscus van Assisi uit het samengaan van de RK Parochies in Assen, Roden en Zuidlaren. De parochie wordt genoemd naar de H. Franciscus, een bekende heilige. De parochie wil zijn eenvoud met zich meedragen, in deze tijd een herberg bieden voor zoekenden. De parochie wil duidelijk aanwezig zijn in de samenleving. Oud, en nog meer uitdagend, ook jong aanspreken. Moet in kleur en in zwart wit mogelijk zijn. Rond, vierkant of anders vormig maakt niet veel uit. Een beeltenis van Franciscus mag (maar niet te oubollig). Ook het T(tau)-teken wordt veel gebruikt in Franciscaanse kringen. Het logo is geslaagd als ook niet katholieken en de jongeren het gaan herkennen als zijnde een uiting van een levende de RK gemeenschap. Geen sombere kleuren. Franciscus is natuurlijk de heilige van het zonnelied, van de dieren en van planten. Een mogelijkheid is ook de namen van de plaatsen van de oorspronkelijke parochies (Assen-Roden-Zuidlaren) in het logo te verwerken.

Maar liefst 26 inzendingen kwamen binnen. We waren enorm verrast over dit aantal. Dat maakte wel de selectie heel lastig. Harry Fellinger en ik hebben de eerste selectie gedaan. We besloten er tien voor te leggen aan de verzamelde vergadering van projectgroep en stuurgroep. Zestien ontwerpen vielen dus al af. Sommige waren echt afschuwelijk, andere mooi, maar vonden we minder passend.

Op 10 december 2014 gingen twaalf mensen een keuze maken. We deelden telbriefjes uit waarop iedereen de tien ontwerpen kon waarderen door een cijfer te geven tussen een 1 en een 10. De ontwerpen 2 en 8 bleven over met respectievelijk 84 en 92 punten. In de tweede ronde kon men kiezen uit de twee beste ontwerpen. Zes om zes. Nog geen beslissing. Het leek toen eerlijk om het ontwerp dat in eerste instantie de meeste punten had te kiezen. “Een beter doelsaldo” – zo formuleerde voorzitter Franz Gerhartl het.

Het winnende ontwerp van de hand van Rob van der Kuil Het verliezende ontwerp


En dit is dus het logo dat we nu allemaal kennen. Het is vrolijk en beantwoordt aan alle eisen. Er is een setje beschikbaar met de logo’s in verschillende formats. Dit setje zal deze dagen weer verspreid worden over degenen die brieven, formulieren en mails maken. Het Parochiebestuur vindt het fijn als het gebruikt wordt, het komt onze herkenbaarheid ten goede.

Assen, Roden en Zuidlaren verenigd onder een buitengewoon fraai vormgegeven Tau-teken.

Guus Klaas

Submit to Facebook

H. Franciscus | Contact

Dr. Nassaulaan 3c
9401 HJ Assen
Tel. 0592-313029
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

­