Karin Bosman heeft mooie herinneringen aan de parochiefeesten. "Ruim 34 jaar geleden hadden we een feest bij het afscheid van Johan te Velde. Daar zong ik samen met Riky Broekhuizen uit Hooghalen een speciaal lied voor hem. Op de melodie van "He Big Spender".
Het begon met "Toen ik de kerk binnenkwam, zag ik daar een lekker stuk op het altaar, een hele knappe, en toch nog vrijgezel. Ik werd meteen verliefd op hem, dat voelde je wel..." We hebben gegierd van het lachen. Ook deden we een prachtig dansje met alle VOM-leden, samen met nog een andere groep. Avonden geoefend, wat uitermate hilarisch was." Karin kan er nu nog om lachen.

karin bosman1"Ik werd op 13 maart 1959 geboren in Amsterdam uit Friese ouders met vier broers. Op mijn negentiende verhuisde ik door de liefde naar Hoogeveen en vanaf 1982 wonen we in Rolde. Eén lieve dochter, een prima schoonzoon en twee schatten van klein­dochters, die lekker dichtbij in Rolde wonen. Dus inmiddels actieve oma en opa.
Mijn hobby's zijn lezen, badminton, wandelen, puzzelen, fietsen, tuinieren, kleding naaien en zo. Ook ben ik penningmeester en hoeder van een traject van het Jacobspad (Uithuizen-Hasselt), penningmeester van de Statie Rolde en fluit ik de recreanten volleybalwedstrijden."

"We wonen al bijna veertig jaar op hetzelfde adres, al is het huis inmiddels diverse malen uitgebouwd en hebben we ons grondbezit ook uitgebreid. We hebben een ruime woning met grote tuin, waar we veel tijd in kwijt kunnen.
Ook lopen er een geit, drie schapen en kippen."

Onderwijs
"Ik heb vanaf mijn zeventiende tot mijn 42e gewerkt bij ABNAMRO in Amsterdam, Meppel en Assen. Diverse afdelingen gedaan, kas, kredieten, beleggingen. Na reorganisatie daar vertrokken en in het onderwijs gaan werken. Eerst administratief.
Op mijn 49e gestart met de opleiding tot docent Nederlands, naast mijn gewone baan. Diploma behaald op mijn 54e. Gestart als docent bij MBO Terra Emmen en daar nog steeds werkzaam, inmiddels met diverse andere taken erbij, zoals leercoach, decaan, examenbureau etc. Ik werk al jaren parttime, dat bevalt uitstekend. Het plan is om na volgend schooljaar te stoppen, al is het werken met jeugd vanaf 16 jaar heerlijk om te doen.

In Amsterdam ging ik zingen bij het koor bij de St. Lucaskerk in Osdorp. Daarvan zijn mijn ouders tot hun dood lid geweest. Ik zat daar ook in de jongerenraad. In Hoogeveen bleef ik ook zingen, maar daarmee stopte ik in Rolde. Toen ging ik liever sporten dan zingen.
Ik kwam wel regelmatig in de kerk in Rolde en pastor Johan te Velde haalde mij over om voor de VOM-groep te gaan werken. En je weet, zodra je ergens je neus laat zien, word je voor van alles gevraagd. Zo kwam ik ook terecht in het statiebestuur en in het parochiebestuur in Assen.
Het VOM-werk heb ik 25 jaar gedaan, met de prettige herinnering aan de bijzondere samenwerking die Gerda Klein Koerkamp en ik altijd hadden met pastor Beeres in de voorbereidingen voor de Vastenaktievieringen. Met ruimte voor al onze inbreng en ideeën.
Het statiebestuur heeft even stil gelegen, maar inmiddels ben ik alweer een paar jaar bezig met een tweede periode.

Taken
In Rolde proberen wij als bestuur alles omtrent vieringen en statieleden goed te regelen. leder heeft zijn taak, waarbij we echt proberen er elke zaterdag, als er een viering is, ook te zijn. De lijntjes zijn kort; zo regelde ik laatst, als lector, tijdens de mededelingen aan het einde van de viering, met een kort overleg dat we de volgende keer koffiedrinken na de mis zouden doen. Even elkaar aankijken, knikje en klaar. Niets vastleggen, maar het gewoon doen. Dat werkt prettig.

Het geloof betekent voor mij saamhorigheid, gevoel van verbondenheid. Ik ben geen 'bidder; maar hecht wel aan de tradities en waarden die erbij horen. Het met en voor elkaar zijn! Ik denk dat de betrokkenheid bij de kerk op een gegeven moment zal bestendigen. Maar, de kerk zal dan wel moeten blijven 'vernieuwen'. Dat zie je aan de belangstelling voor andere soorten van kerkzijn.
Met onze nieuwe pastor is er weer een mensenmens binnengekomen en dat is fijn."

Tekst: Ton Kuis / Foto's: archief Karin Bosman

karin bosman2

Dit wandkleed maakte Karin Bosman
met Riky Broekhuizen