1.    Mijn naam?
Mijn naam is Agnes Bon. Ik ben geboren in Amsterdam en ik woon nu in Tynaarlo. Ik heb gewoond in Amstelveen, Eexterveen en Zuidlaren. Mijn beroep of werk was laborant klinische neurofysiologie.

2.    Wat zou je “helpende” aspecten van je (vrijwilligers) werk kunnen noemen?
Mijn beroep had meer diagnostische, dan dienstverlenende aspecten. Daarnaast heb ik altijd geprobeerd in kleine kring een helpende hand te bieden waar dat nodig was. In de locatieraad van Zuidlaren behartig ik als vrijwilliger de liturgie, in het bestuur van de Katholieke Bond van Ouderen de belangen van ouderen (Unie KBO-afdeling parochie Zuidlaren).

3.    Wat wil je niet missen in je hobby, werk of vakantie?
Ik word erg blij als we in de natuur zijn. De rust, mooie uitzichten of bijvoorbeeld vogelgeluiden. Daar genieten we van.

4.    Wat vind je van de uitspraak van een bisschop: “Als de kerk niet dient, dient ze nergens toe!”
Daar kan ik het wel mee eens zijn.

5.    Wie zijn voor jou de melaatsen in de maatschappij?
Ik vind het heel erg dat onze maatschappij zo is veranderd, dat ieder het voor zichzelf maar moet regelen. De marktwerking in de zorg is wat mij betreft een totaal verkeerd uitgangspunt. De ouderen en chronisch zieken zijn daar de dupe van.

6.    Wat zijn voor jou belangrijke contacten of mensen?
Vooral mensen met een gematigde opvatting kunnen mij inspireren. Extreme opvattingen of uitingen spreken mij niet aan. “Met de middelste” kom je het verste is bij ons een gevleugelde uitdrukking.

7.    Wat was een leermoment in je leven? Waardoor veranderde weleens je mening?
Ik ben niet star in mijn denken. Ik kom vrij geregeld mensen tegen met andere opvattingen en laat me daardoor wel inspireren en pas mijn oordelen ook wel aan, zonder direct met alle winden mee te waaien. Bepaalde grondwaarden zijn voor mij wel belangrijk.

Willy van Olffen