John ColetWe bespreken een Engelsman. John Colet is een invloedrijk katholiek priester voor en in de tijd van Hendrik VIII.
Hij is als oudste zoon in januari 1467 in London geboren. Zijn vader was burgemeester van London. Hij studeert onder andere in Oxford. Vanaf 1493 gaat hij naar Parijs en daarna naar Italië om onder andere kerkelijk recht, civiel recht en Grieks te leren. Hier komt hij ook in aanraking met andere denkers over onderwijs en hervorming binnen de katholieke kerk.

Het gaat hierbij in belangrijke mate over de humanistische stromingen in deze hervormingen. Veel van zijn kritieken gaan over hoe leden van de kerk invulling gaven en hoe dat op gespannen voet staan met de geschriften. Gebrek aan soberheid, ingetogenheid en liefde voor de mensen die aan hen zijn toevertrouwd. De menselijke maat mist.

Colets meningen over het geloof en de kerk werden door diversen bestempeld als ketterij, maar de aartsbisschop van Canterbury, William Warham, weigert hem te vervolgen. De eerdergenoemde koning Hendrik VIII had veel respect voor John Colet, ondanks het feit dat hij zich tegen de oorlogen tegen Frankrijk keerde in zijn preken. John Colet was de persoonlijke kapelaan van Hendrik VIII. Hij overlijdt op 16 september 1519, 52 jaar oud.

Paul Spoormans