John KnoxDe juiste geboorteplaats en -datum van John Knox zijn niet bekend, maar we zijn in het begin van de 16e eeuw en ten zuidoosten van Edinburgh. Hij studeert aan de Universiteit van Glasgow en wordt vóór 1540 tot priester gewijd. Als snel daarna komt hij in contact met de leer van het protestantisme.

Zijn diepe kennis van de kerkvaders, zoals Augustinus en Hiëronymus, versterkt zijn verandering van inzicht over het protestantisme. John Knox zal zo een stuwende kracht worden in de Schotse Reformatie, waarbij de Kerk van Schotland ontstaat, een Presbyteriaanse Kerk, nauw verbonden aan de leer van het Calvinisme. Het is geen staatskerk. Er is geen verbinding met de staat zoals bij de Anglicaanse Kerk.

Na het wegvallen van eerste leiders, zoals George Wishart, wordt John Knox de voorman. Wishart was een geleerde en inspirator voor Knox. John Knox was voorafgaand aan de dood van Wishart onder andere zijn lijfwacht, aangezien de kardinaal, David Beaton, Wishart naar het leven stond.

In Edinburgh is nu, in de nabijheid van het oude koninklijk paleis, een groot standbeeld vanJohn Knox te vinden op de Royal Mile, de straat die dit paleis met het oude parlementsgebouw verbindt.

Paul Spoormans