Klik op de button voor informatie over de button vastenwandeling 540px

button paasvieringen 540px

Wereldwijd schijnen van alle godsdiensten de christenen het meest vervolgd te worden. Het speelt bijvoorbeeld in India. Vooral in het midden en noorden hebben christenen het erg moeilijk. In de zuid-westelijke staat Kerela zijn christenen met 20% nog een redelijke minderheid, dus daar is het gevaar minder groot. Volgens de Hindutva-ideologie hebben religieuze minderheden buitenlandse wortels en moeten deze worden verdreven. Een echte Indiër is hindoe, volgens deze leer. Steeds meer staten voeren anti-bekeringswetten in, zogenaamd om te voorkomen dat hindoes zich onder dwang tot andere religies bekeren. In werkelijkheid worden deze wetten vaak misbruikt als excuus om christenen lastig te vallen en te intimideren (bron: Open Doors).

In Nicaragua wordt de katholieke kerk ernstig vervolgd. Bisschop Rolando Álvarez van het bisdom Matagalpa is gevangen genomen samen met andere (prominente) leden van de katholieke kerk. Zijn gevangenneming op 10 februari houdt nauw verband met het ontnemen van de Nicaraguaanse nationaliteit van 222 gewetensgevangenen en hun gedwongen uitzetting uit Nicaragua. Bisschop Álvarez hoorde bij deze groep maar wilde niet meewerken aan zijn uitzetting omdat hij de mensen van zijn land niet in de steek wilde laten. Zijn weigering leidde tot een directe veroordeling tot 26 jaar gevangenisstraf, die hij moet uitzitten in een gewone gevangenis (bron: Bisschoppelijke Vastenactie).

In China is er ook geen vrijheid van godsdienst. Het Vaticaan heeft weliswaar een geheime overeenkomst waarin de benoeming van bisschoppen is geregeld – de Chinese overheid eist instemmingsrecht en de paus kan dus niet vrij benoemen – maar er zijn veel signalen dat christenen naar de marge van de samenleving worden gedrukt. Dit geldt ook voor andere godsdiensten zoals de Oeigoerse moslims. Alle Chinezen moeten passen in het atheïstische overheidssysteem. Er hangen sowieso overal camera’s waarmee door middel van gezichtsherkenning en kunstmatige intelligentie elke burger in de gaten kan worden gehouden (bron: Kerk in Nood).

Als westerse christenen mogen we beseffen dat wij in een vrije samenleving wonen. Er is hier geen vervolging en onderdrukking. Onze geloofsgenoten elders verdienen ons gebed en onze steun.

Ron van den Hout
bisschop van Groningen – Leeuwarden