(in de toren)
Hemelopneming

Jos ten Horn
Viering
De herdenking van het ontslapen of de dood van Maria is tevens de viering van haar verheerlijking: de opneming van haar persoon bij Christus. De 15e augustus is het belangrijkste Mariafeest, waarop de overtuiging werd gevierd dat haar lichaam niet het bederf van de dood had gezien. In 1950 heeft paus Pius XII deze leer bevestigd.
De prefatie van het feest zegt: 'Zij is het begin, het beeld van de kerk der voleinding. Zij houdt de hoop in ons levend en is een troost voor uw volk onderweg'.
Psalm 45 vergelijkt haar met een prinses: 'Nu luister dochter, wees aandachtig, vergeet uw volk, vergeet uw vaderland. Uw schoonheid wekt de liefde van de koning, breng hem uw hulde, want hij is uw Heer'.
En met de woorden van Korinthe 1,15 wordt zij gezien als de eerste van hen die Christus toebehoren, en met hem nieuw leven Ontvangen.

raam11 Afbeelding
Het lange, smalle raam in de toren van de kerk is gewijd aan het mysterie van Maria's ten hemelopneming, het patroonsfeest van de kerk. De voorstelling heeft minder kleur dan de meeste andere ramen.
Men ziet hoe Maria's gestalte opgaat, omringd door engelen, en hoe haar graf leeg achterblijft: rozen dalen neer; de goede geur is een teken dat hier geen bederf plaats vond. De apostelen blijven verwonderd achter.
Bovenin het raam wacht de godddelijke drievuldigheid, om Maria te kronen.

Maria Tenhemelopneming | Actueel

Maria Tenhemelopneming | Contact