Voordat Jezus aan het kruis stierf, gaf Jezus ons zijn moeder, in de persoon van Johannes (de apostel) niet alleen om voor haar te zorgen, maar allereerst dat Maria voor ons zou zorgen.
De maanden mei en oktober zijn in de traditie van de Katholieke Kerk elk 'Mariamaand; de maand waarin Maria centraal staat. Maria neemt binnen de Katholieke Kerk een belangrijke plaats in en dat komt in vele liturgische feesten tot uiting. Veel gelovigen steken daarom een extra kaarsje bij haar op, bidden extra de rozenkrans en bezoeken misschien één van de vele plaatsen, die aan haar zijn toegewijd.

Waarom zoeken zoveel gelovigen juist bij Maria hulp en troost? Ik denk, omdat velen voelen en weten dat zij een bijzondere moeder is. Als elke moeder doet zij er alles aan om voor haar kinderen te zorgen. Ze is blij als ze ziet dat haar kinderen gelukkig zijn en vindt het erg als ze verdrietig zijn of het moeilijk hebben. Een moeder kent haar kinderen door en door.
De gelovigen weten dat ook haar leven grote zorgen en spanningen heeft gekend en zij ook met vragen en verdriet te maken heeft gehad. Het allerergste - op 33-jarige leeftijd moest haar Zoon veel lijden en stierf ten slotte aan het kruis. Veel gelovigen, veel ouders zien in de heilige Maagd Maria een lot- en bondgenote en vooral een moeder. Bij haar kun je terecht met je zorgen, zij weet waar je het over hebt.

En al heeft de heilige Maagd Maria een zeer bijzondere plaats in het katholieke geloof, de devotie tot Maria staat echter nooit op zichzelf. Zoals Maria zelf ook was, zullen ook wij altijd gericht moeten zijn en blijven op Jezus.
'Per Mariam ad Jesum; door Maria tot Jezus. Maria wil ons heel graag tonen wat Jezus allemaal voor ons kan doen en betekenen. Zij wil graag dat wij in haar Zoon geloven, van haar Zoon houden en Hem volgen. Zoals ook Zij in haar Zoon heeft geloofd, van Hem heeft gehouden en Hem is gevolgd.

Maria is de getuige bij uitstek, dat het leven sterker is dan de dood, dat het licht sterker is dan de duisternis, dat liefde krachtiger is dan haat. Er is geen plaats meer voor wanhoop, angst, droefheid of duisternis. Als de leerlingen, gegrepen door angst en vrees opgesloten zitten in de kamer, laat Maria de leerlingen niet alleen. Maria is met hen, ze brengt hen samen, ze zorgt voor hen en houdt hen bij elkaar in geloof aan haar Zoon. Haar gehele leven getuigt van Gods liefde en wonderdaden. Zo is Maria een inspiratiebron voor velen.

In de persoon van Maria is alles aanwezig wat een mens tot christen maakt het geloof, de hoop en de liefde, hetgeen God ons met zijn genade heeft geschonken en dat alles ons tot 'Kerk' maakt. Daarom wordt Maria ook 'Moeder van de Kerk' genoemd, omdat zij aanwezig was bij de geboorte van de kerk die wij vieren met Pinksteren.

Mogen wij Maria ervaren als een moeder, die ons de weg is voorgegaan, die wij vaak nog moeten gaan: de weg van de eenvoud, dienstbaarheid, liefde in diep geloof.
Wij kunnen haar vereren als moeder van God, als moeder van de Kerk, als moeder van de gehele mensheid, als onze hemelse moeder en voorspreekster bij God.
Laten wij Maria benaderen als een liefdevolle moeder die voor ons wil zorgen en haar Zoon steeds meer en beter aan ons wil doen kennen.

Henyer Garcia pr.