Als christenen leven we uit Pasen. Daarom mogen wij als christenen het steeds zien als een feest dat nooit ophoudt. Wij zijn niet zonder hoop en leven. Het perspectief is veranderd, want God keert alles steeds ten goede.

Nu zijn we op weg naar Pinksteren. De naam 'Pinksteren' komt van het Griekse pentèkostè, dat 'vijftigste' betekent. De heilige paastijd duurt vijftigdagen. De Kerk viert met Pinksteren de voltooiing van Pasen door de uitstorting van de Heilige Geest over de apostelen.

Jezus belooft zijn apostelen op de avond vóór zijn lijden en dood dat Hij hen een Helper zal zenden: de Heilige Geest. De Heilige Geest daalde op de apostelen neer tijdens het Joodse Pinksterfeest, zeven weken na Pesach het Joodse Paasfeest.

De bange leerlingen, opgesloten in de bovenzaal, treden met kracht naar buiten. De jonge kerk heeft een enorme kracht ontvangen om erop uit te trekken en overal de Blijde Boodschap van Christus te brengen. Dat moet de kerk nog steeds typeren. Pinksteren is dus ook het begin van de kerk. In deze tijd zal de kerk missionair moeten zijn wil ze door kunnen gaan.

Als kerk doen wij heel veel goede dingen; er gebeuren veel activiteiten in de kerk. Als we onze inspiratie verliezen kunnen we niet verder. De Heilige Geest moet ons ook steeds vervullen met geloof en liefde om de moed niet te verliezen, dan kunnen we steeds verder. God wil ons deze levendmakende Geest van Christus geven.

Deze Heilige Geest mag steeds meer in ons tot leven komen en in ons werken. Dan kunnen we onze roeping als christen ook goed beleven, alle dagen van ons leven. Gods adem is leven. De Heer wil in onze ziel de nieuwe levensadem, de Heilige Geest inblazen, Zijn meest innige wezen, om zo ons Zijn eigen leven te geven, om net als de apostelen, vrijmoedig en trouw, Jezus' verlossing, de Blijde Boodschap naar alle mensen te brengen.

Door het Doopsel en het Vormsel wordt deze gave ons op een specifieke manier gegeven. Het wordt zeker versterkt door het vieren van de Sacramenten van Eucharistie en Boete en Verzoening. Alle sacramenten delen, elk op hun manier, het Goddelijk leven mee aan de mens, dankzij de Heilige Geest die erin werkzaam is.

God geeft ons altijd het grootste geschenk, Zijn liefde, en dat is waarmee de Heilige  Geest ons op het Pinksterfeest innerlijk wil versterken.

In die Geest wens ik u een fijn en begeesterd Pinksterfeest.

Pastor H. Garcia