1.    De naam is?
Ik heet Gerda Klein Koerkamp en ben geboren in Raalte als vierde in een gezin met negen kinderen. Ik heb na mijn NXX-opleiding (handvaardigheid en kinderverzorging) als lerares gewerkt in Groenlo, Leiden en Zeist. In 1987 ben ik in Assen komen wonen.

2.    Wat zou je “dienstverlenende” aspecten of kanten van je werk kunnen noemen?
Als moeder van drie zonen heb ik op de basisschool veel vrijwilligerswerk gedaan als overblijf- en leesmoeder. Ook heb ik meegewerkt aan de schoolkrant en de leerkrachten geholpen bij de lessen handenarbeid. Voor de parochie maak ik deel uit van de bloemengroep en de schoonmaakgroep. Ook ontwikkel ik activiteiten voor de VOM-groep. Daarnaast zit ik in het bestuur van de Asser afdeling van het KWF, dat de jaarlijkse deurcollecte voor de kankerbestrijding organiseert.

3.    Wat wil je niet missen, maar graag meemaken in hobby of werk?
Het leuke van het vrijwilligerswerk is het contact met andere mensen, die het ook belangrijk vinden om dit werk voor je medemensen te doen. Voor de VOM-groep zou het fijn zijn wanneer enkele parochianen deze groep komen versterken.

4.    Wat vind je van de uitspraak van een bisschop: “Als de kerk niet dient, dient ze nergens toe!”
Daar ben ik het wel mee eens. Je kunt inhoud geven aan je geloof door zorg en aandacht te hebben voor je medemensen die op een of andere wijze wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

5.    Wie zijn voor jou de melaatsen in de maatschappij?
Voor mij zijn dat de talloze vluchtelingen die huis en haard moeten verlaten vanwege oorlogsgeweld of vanwege geloofsvervolging. Deze mensen mogen we niet aan hun lot overlaten.

6.    Wat zijn voor jou belangrijke contacten of mensen?
Vanzelfsprekend zijn dat je eigen familieleden (echtgenoot, kinderen en kleinkinderen, broers en zussen). Daarnaast ook je vrienden en vriendinnen, met wie je lief en leed deelt, en de kennissen van verschillende groepjes met wie ik regelmatig optrek zoals de mensen uit de schildergroep, de literatuurgroep en de museumgroep.

7.    Wat was een leermoment in je leven?
Je kunt soms met weinig moeite iemand veel plezier doen. Bijvoorbeeld in de vorm van een (zelfgemaakt) kaartje, een bloemetje of een telefoontje. Het zijn de kleine dingen die het doen.