We kennen Kana van de bruiloft in Kana. Maar wat was Kana? Kana ligt in Galilea. Die toevoeging is niet vreemd want er was ook een Kana bij Tirus. Men gaat ervanuit dat het verhaal hier in Galilea is geplaatst omdat Galilea doorging als het land van de heidenen, de niet-juiste Joden. Nazareth ligt ook in Galilea. Nu zijn er in Galilea twee Kana’s: Chirbet Kana, een plaats die nu niet meer bewoond is, en Kfar Kanna.

judeaDe traditie heeft bepaald dat Kana, Chirbet Kana is, en dat het een kleine 30 km van Nazareth gelegen is. Uit archeologisch onderzoek blijkt dat Chirbet Kana een bloeiende, omvangrijke plaats moet zijn geweest. Het ligt op een 100 meter hoge heuvel in de Beth Netofa vallei.
Later, vanaf de 17de eeuw, is de notie dat niet Chirbet Kana maar Kfar Kanna de ware Kana moet zijn. Kfar Kanna ligt een 10 kilometer van Nazareth, vlakbij eigenlijk. Van Roden naar Hoogkerk. Kfar Kanna bestaat nog. De keuze voor Kfar Kanna is ingegeven door een aantal inzichten, te weten: 1. deze Kana bezat een kerk en de ander niet en 2. archeologisch lag dit Kana aan een weg van Sepphoris naar Tiberias (Nazareth lag 5 kilometer ten zuiden van Sepphoris). Deze verbinding wordt genoemd in de verhalen. Voor beide Kana’s moet gelden dat de inwoners verbaasd moeten zijn geweest toen ze vernamen dat de Messias uit Nazareth kwam, want dat was bijna onder hun neus.

In 2004 is in Kfar Kanna bij archeologische opgravingen een ritueel bad bloot gelegd. Is dat weer een bewijs dat Kfar Kanna, Kana is, omdat in het bruiloft verhaal gesproken wordt over een grote hoeveelheid reinigingswater? Of zijn er toch meer redenen om toch weer naar Chirbet Kana te kijken?

Paul Spoormans