De trouwe lezer weet dat we weer terug in de tijd gaan. We behandelen een term. De oplettende (en Grieks kennende) lezer denkt wellicht: “Och, ja, daar heeft hij het al eens, indirect, over gehad”. En dat klopt ook wel. In de titel ziet u de Griekse naam voor Monofysitisme. Dit staat voor de leerstelling of Jezus onderdeel is/was van één Goddelijke natuur.
Dit punt kwam op in de 5de eeuw. Daarvoor was dit blijkbaar niet zo’n punt, althans niet zo zeer een twistpunt.
Het monofysitisme is ontstaan in Egypte als tegenhanger van het nestorianisme. In het nestorianisme wordt uitgegaan van twee personen, de mens Jezus en de goddelijke zoon van God. De monofysieten worden onder de Byzantijnse keizer Justinianus (527-565) vervolgd.
De structuur en overtuiging van het monofysitisme komen terug in sommige orthodoxe Kerken, zoals de Koptische religie, de Syrisch-Orthodoxe Kerk van Antiochië en bij de Armeens-Apostolische Kerk.

Paul Spoormans