novus ordoAltijd fijn om weer eens een Latijnse term te vinden. Nu denken sommigen wellicht dat het over ‘Novus ordo seclorum’ gaat, de tekst die onder andere op het een-dollarbiljet van de VS staat. Maar dat is niet zo. Ons Novus Ordo is van veel recentere datum. De term van het dollarbiljet past ook niet in het Katholiek Woordenboek. Daar is het te profaan voor. Oh, een leuk woord voor een andere keer: profaan.

Het Novus Ordo betekent zoveel als nieuwe vorm- geving, nieuwe oriëntatie, en komt uit het Tweede Vaticaanse concilie. Onder het hoofdstuk nieuwe oriëntatie wordt de voertaal in de missen van het Latijn overgezet naar de lokale taal; wordt de communie niet meer altijd op de tong ontvangen, maar kan dat in de hand; de communiebanken verdwijnen; de Latijnse gezangen maken plaats voor de eigen taal of liederen in moderne talen. Ook wordt de mis niet meer gelezen naar het hoogaltaar. Nu staat de priester met zijn rug niet naar het volk, maar kijkt naar de gelovigen in de kerk. Je zou kunnen zeggen dat God van ons allemaal werd en begrijpelijker werd gemaakt.
De tegenstanders van Novus Ordo, vaak te vinden onder conservatieven en reactionairen, zeggen dat daarmee het respect voor God en het geloof aan de kant zijn gezet en de teloorgang van het geloof en de ontkerkelijking daar- mee zijn ingezet.

De Novus Ordo moet niet verward worden met de term ‘nieuwe (wereld-)orde’ waarmee complotdenkers verwijzen naar een verscholen agenda van een on- bekende groep individuen die de wereldmacht willen grijpen en een dictatuur willen vestigen die alle wereldburgers wil knechten.

Paul Spoormans