Wie kent hem niet, de Wirosingel, of voluit de Sint Wirosingel in Roermond. Vroeger kwam je erlangs als je vanuit Nijmegen over Roermond naar het zuiden ging. Tegenwoordig neem je de A73, u weet wel, die van die tunnels.

sint wiroSint WiroMaar hoe zit het met die naam? Die komt van de heilige Wiro, een missionaris uit de 8ste eeuw. Hij is daarmee een tijdgenoot van Bonifatius. Van hem is een geschrift bewaard gebleven, de vita (levensbeschrijving), waaruit blijkt dat Wiro uit Scotia, een oude naam voor Ierland, komt. Hij zal in Sint Odiliënberg, zo’n 10 kilometer ten zuiden van Roermond een klooster stichten, samen met zijn reisgenoten Plechelmus en Otger. Volgens bronnen gebeurde dat in 706.

Op de plaats van de abdij staat nog steeds een kerk. Deze kerk is in 1957 verheven tot Basiliek. Basiliek is al eerder in het woordenboek aan de orde geweest. De kerk is in het verleden diverse malen herbouwd. De laatste keer na de tweede wereldoorlog, toen terugtrekkende soldaten, begin 1945, de torens van de kerk opbliezen en zo ook grote delen van het koor en transept werden verwoest. De kerk werd op basis van tekeningen van de bekende architect Pieter Cuypers hersteld. Bij de archeologische opgravingen tijdens de restauratie wordt een oude mortelvloer opgegraven en daaronder een oud graf, mogelijk het graf van Wiro, Plechelmus en Otger.
De naamdag van deze heiligen is 8 mei.

Paul Spoormans