Natuurlijk is het bovenstaande latijn. Direct vertaald is het ‘Alleen voor God’. Het is een verkorting van ‘Soli Deo Gloria’, wat vertaald ‘Alleen aan God de eer’ betekent.
solideoOnze Solideo, en de reden dat ik hem dit keer wil behandelen, is dat we de Solideo deze dagen vaker in onze parochiekerken kunnen zien. De Solideo is het kleine, bolkapvormig hoofddeksel dat door rooms-katholieke geestelijken wordt gedragen. Pastoor Tolboom deed dat niet, maar als onze bisschop voor gaat, kunnen we hem zien. Hij draagt hem wel.
De Solideo is een kruinkap die in de eucharistie alleen wordt afgenomen tijdens het eucharistisch gebed en de consecratie, omdat Christus (het mens-geworden Woord Gods) dan onder de gedaanten van brood en wijn aanwezig is. De Solideo wordt ook wel kalot of kalotje genoemd, en zo kent u hem wellicht.
Afhankelijk van de plaats in de kerkelijke hiërarchie heeft de Solideo een andere kleur. Voor de priester is hij zwart, voor de bisschop paars en voor de kardinaal is hij rood. De kleur voor de paus is wit.

Paul Spoormans