Deur hongerigen domkerk Utrecht (foto H. Crijns)Deze foto is een detail op de linker ingangsdeur van de Domkerk in Utrecht. De monumentale deuren zijn onthuld in 1997 en gemaakt door beeldhouwer Theo van de Vathorst (Utrecht 1934). Deze kunstenaar maakt naast  reliëfs ook portretten, kleine bronzen en medailles. In 2005 ontving hij de J. Sanford Saltus Award voor Outstanding Achievement in de kunst van de penningen.

De nieuwe bronzen deuren van de Dom, ruim twintig jaar oud, hebben als thema: zeven werken van Barmhartigheid. Een van die werken is “de hongerigen spijzen”. Eten geven aan hongerigen wordt altijd schrijnend concreet door voedselacties bij noodhulp. Je ziet hier dan ook een helikopter die pakketten uitgooit. Deze pakketten worden door mensen verzameld voor het maken van de warme maaltijd. Een groepje kinderen zit klaar met een kom in de hand voor de gaarpot en kijkt verlangend uit om eten te krijgen. Een persoon achter de gaarpot heeft een grote pollepel, kijkt hen aan en deelt het eten uit.

De andere werken van barmhartigheid zijn: de dorstigen laven, de naakten kleden, de vreemdelingen herbergen, de zieken verzorgen, de gevangenen bezoeken, de doden begraven. Zes van de zeven werken van barmhartigheid zijn gebaseerd op de woorden van Christus in het evangelie volgens Matteüs: Ik had honger en gij hebt Mij te eten gegeven, Ik had dorst en gij hebt Mij te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en gij hebt Mij opgenomen. Ik was naakt en gij hebt Mij gekleed, Ik was ziek en gij hebt Mij bezocht, Ik zat in de gevangenis en gij zijt tot Mij gekomen (Matteüs 25, 35-36).

Willy van Olffen, cluster diaconie

H. Franciscus | Actueel