cor koridon frontIn een prettig etablissement in Assen zitten Cor en ik aan de koffie met cheesecake en spreken over veel onderwerpen. Cor is al jaren actief in de katholieke kerk en dan vooral in de Statie Rolde.

Cor's werkzame leven speelde zich af op de Vredeveldschool: eerst als docent (een van de drie), later als Hoofd der School totdat hij in 2013 op 63-jarige leeftijd als directeur met pensioen ging. Al die jaren heeft hij minimaal één dag per week lesgegeven: "Lesgeven aan kinderen, dat is het mooiste dat er is!"
Toch was onderwijzer worden niet zijn eerste ambitie. Maar door naar de kweekschool te gaan, hoefde hij niet direct in militaire dienst. Ook een rechtenstudie ging daarom niet door. Cor heeft er nooit spijt van gehad.

In die schooljaren was hij steeds zeer betrokken bij de kerk in Assen. Maandelijks een kinderviering organiseren met de pastor en het schoolteam, toneelstukjes, koortjes, er was veel te doen.

cor koridonIn zijn 'eigen' JacobuskerkVooral Jacobuskerk in Rolde
Toch ging zijn aandacht later vooral uit naar de Jacobuskerk in Rolde. Bijna 40 jaar is hij daar actief in het voorgaan tijdens lekendiensten. Vanaf de start samen met Gradus Specken en Oda Bevort-van Santen, de laatste jaren met Gerard Arling. Zelf heeft Cor niet zo lang in Rolde gewoond, maar de verbinding bleef.
"Als ik de kerk van Rolde binnenloop, voel ik me gelijk thuis, op mijn gemak, prettig in deze warme kerk:'

Cor groeide op in Kampen, bij zijn ouders en zus. Vader was vogelwachter en mede daardoor altijd bezig met dieren en de natuur. Die liefde heeft Cor overgenomen. Hij is nog steeds graag buiten, fietst veel samen met zijn echtgenote Tineke, of ze wandelen met hun enthousiaste hond aan de mooie oostkant van Assen. Cor vertelde dat zijn achternaam van Schokland komt en dat er maar één geslacht Koridon is.

Kerkelijk vrijwilliger
Zijn kerkenwerk omvat vele taken: in Rolde onderhoudt Cor namens de Statie de contacten met pastor Garcia. Dit doet hij ook met de PKN in de werkgroep Eredienst & Liturgie. Er is regelmatig samenwerking in de vieringen; zo zijn er de vespers in de vastentijd, het samen voorgaan in de Stille Week en de gezamenlijke startzondag.

cor koridon 2Rondleider Franciscusdag 2019 in RoldeHij is voorzitter van het Statiebestuur Rolde, voorzitter a.i. van het Statiebestuur Gieten, verzorgt de boekjes voor de vieringen in deze plaatsen, vult de Nieuwsbrief en gaat dus regelmatig vóór in vieringen. Vooral dat laatste geeft hem voldoening. "Ik wil de mensen, naast uitleg van de lezingen, iets meegeven om over na te denken, een link leggen met de huidige tijd." Dat hem dat lukt, blijkt zeker uit de complimenten die hij bij het uitgaan van de kerk krijgt. (Ik sta soms naast hem, als ik lector ben, dus ik hoor ze!) Welgemeende woorden van de bezoekers, die helaas ook in Rolde in aantal teruglopen.

Die vermindering van kerkbezoek schrijft hij toe aan de maatschappelijke ontwikkelingen: individualisme, verandering van bezigheden. Men wil niet te snel meer ergens bij horen, geen verplichtingen hebben. Ook zijn jonge mensen minder met de kerk opgegroeid dan hij en ik. Het is afwachten hoe het verder zal gaan. Wel roemt hij het gezamenlijk gebruiken van de Jacobuskerk in Rolde. Beide geloven ervaren het gebouw als 'hun' kerk.

Gevraagd naar zijn mening over Tau, antwoordt Cor dat de splitsing in de onderdelen Assen, Roden, Zuidlaren voor hem niet hoeft. "De artikelen mogen best door elkaar staan, zo lees je sneller iets over een andere locatie." Tau heeft wel een mooie, professionele uitstraling.

Op het eind van ons lange, prettige gesprek vraag ik Cor een wens te doen voor onze samenleving. Daar denkt hij niet lang over na: "Minder individualisme, meer gemeenschapszin en gelijke kansen voor iedereen met kleinere verschillen tussen arm en rijk."

Daar kan ik verder niets aan toevoegen.

Karin Bosman

Maria Tenhemelopneming | Actueel