Sinds het eerste weekend van februari zijn de aanvangstijden van de vieringen in onze
parochie veranderd. Bij de aankondiging van deze verandering hebben we de reden ervan aangegeven.

Pastor Agaath Erich heeft begin januari een knieoperatie ondergaan; de operatie is naar wens verlopen en de revalidatie gaat heel goed. Gedurende haar revalidatieperiode blijf ik alleen als actieve pastor in de parochie over om in de weekendvieringen voor te kunnen gaan. Dat betekent dat ik binnen een weekend in alle drie locaties zou moeten kunnen voorgaan.
Gelukkig kunnen wij een beroep doen op de werkgroep vieringen onder leiding van parochianen. Wij vinden het belangrijk dat er in iedere locatie in het weekend een viering is.
We hebben ook gezegd dat voor de nieuwe aanvangstijden een proefperiode geldt.
We zien de afwezigheidsperiode van pastor Agaath Erich als een gelegenheid om uit te proberen welk rooster het beste uitpakt voor alle drie locaties. Na deze periode zullen we dit evalueren en keuzes maken voor de toekomst.

Wij realiseren ons dat het onmogelijk is om het iedereen volledig naar de zin te maken.
Veranderingen zijn nooit eenvoudig, maar het kan ons wel nieuwe kansen en mogelijkheden bieden. Laten we samen onze schouders blijven zetten onder onze parochie en de geloofs­ beleving binnen onze drie geloofsgemeen­ schappen.

De Veertigdagentijd die op 14 februari op Aswoensdag begonnen is en op Paaszondag eindigt, is ook een periode van verandering en vernieuwing. Bezinning, solidariteit, vasten, onthouding en gebed maken een innerlijke en uitwendige verandering en vernieuwing mogelijk. Het is een tijd en een kans om een diepere verbinding te leggen met God. Maar meer dan dat, het is ook een tijd van verandering, waarin we bewust de keuze maken om een nieuwe weg in te slaan en Pasen op een intensere wijze te vieren.

De Veertigdagentijd nodigt uit tot zelfreflectie en bezinning. Het is een periode om stil te staan bij ons dagelijkse leven, onze keuzes en onze relaties. Door bewuster na te denken en onze handelingen, levensweg, gedachten en plannen op God te richten, kunnen we groeien in ons geloof en in onze relatie met God. Deze weg van bezinning, solidariteit, vasten en gebed stelt ons in staat om eventuele negatieve patronen te herkennen en te doorbreken, waardoor ruimte kan ontstaan voor positieve en vruchtbare verandering en vernieuwing.

Na de Veertigdagentijd komt Pasen als het stralende hoogtepunt. De opstanding bewerkt in ons vernieuwing en verandering: wedergeboorte, het overwinnen van duisternis en kwaad. Het vieren van Pasen krijgt een diepere betekenis wanneer het wordt voorafgegaan door een periode van innerlijke voorbereiding, en een groot verlangen naar vernieuwing en verandering.
Kortom, de Veertigdagentijd is een uitnodiging om bewuster de reis naar ons innerlijk te maken, een nieuwe weg in te slaan en Pasen te vieren met een werkelijk welbereid hart en geest.

Moge deze Veertigdagentijd voor ons een heilzame tijd zijn, waardoor we intenser naar Pasen toe kunnen groeien, zodat we Pasen in ons eigen leven mogen beleven!

Pastor Henyer Garcia