De gevelpanelen hebben met de grote schoonmaak een poetsbeurt gehad en de panelen met de teksten zijn vernieuwd. Een goede aanleiding om de achtergrond van deze panelen nog eens toe te lichten.

gevelpanelen zuidlarenDe panelen zijn een kunstwerk van de kunstenaar Jan Pekelder uit Scheemda. Ze zijn op 11 februari 1996 onthuld bij de ingebruikname van het nieuwe gedeelte van de kerk. De kunstenaar heeft de symbolische getallen 3 (o.a. 3-eenheid), 7 (o.a. 7 scheppingsdagen) en 10 (symbool van compleetheid, zoals o.a. 10 geboden) als uitgangspunt genomen.

panelen zuidlaren 77 panelen aan de grote muur, bestaande uit:
- Drie panelen op de grote muur van de kerk zijn ingevuld met structuren en kleuren afgeleid van de drie kathedralen van Santiago de Compostella, Milaan en 's-Hertogenbosch.
- Drie panelen bevatten afbeeldingen van de Heilige Maria, patrones van de Kerk.
- Eén paneel bevat een deel van het Magnificat.

panelen zuidlaren 33 panelen aan de kleine muur:
Gedeeltelijke herhaling van de panelen op de grote muur, maar één paneel is doorzichtig (met ingegraveerde tekst "Parochie O.L.V. ten Hemel Opgenomen") en laat zo de muur van de eigen kerk zien.

En 3 + 7 = 10: Een getal dat staat voor compleetheid en veelvuldig in de Bijbel voorkomt.