godslampGodslamp uit de Sint-Martinuskerk te ZwaagVandaag keren we weer terug naar voorwerpen. De titel hierboven heb ik zelf bedacht. Het moet de naam van dit voorwerp in het Latijn zijn. Aangezien ik geen Latijn heb gehad op school, doe ik er een slag naar: de Godslamp.

De Godslamp komt in alle katholieke kerken voor en verbeeldt het aanwezig zijn van God in dit Godshuis. Het is het olielampje dat in de buurt van het Tabernakel hangt en altijd brandt zolang het Heilig Sacrament in het Taber nakel aanwezig is. Dit hebben we bij de bespreking van het Tabernakel al beschreven. Het is het signaal van Gods aanwezigheid in de kerkzaal en ook de reden waarom gelovigen de kerkzaal in stilte en met eerbied en respect betreden.

De Godslamp is bovendien niet zomaar een lichtje. Het is een hanglamp met drie kettingen. Tegenwoordig komt de Godslamp ook voor als een lamp die aan de muur bevestigd is. Voorts heeft het een rode glazen wand. Hierdoor schijnt de Godslamp altijd rood. Zo steekt hij dan ook af tegen de ‘gewone’ kaarsen en is er niet mee te verwarren.

Paul Spoormans