Ik dacht er even aan om deze aflevering te laten gaan over Mecenas, u weet wel de goeddoener. Het is veelal de (financiële) beschermheer van een kunstenaar, atleet of wetenschapper. De titel Mecenas is afkomstig van de Ro- mein Gaius Cilnius Maecenas die de beschermheer was van schrijvers als Vergilius, Propertius en Horatius. Maar mecenas, is niet ‘katholiek’ genoeg.

Ook kerken of geloofsgemeenschappen kunnen baat hebben bij de welstand van mensen die in deze gemeenschappen leven en bij leven (een deel van) hun vermogen ten dienste stellen van de Kerk en de geloofsgemeenschap. Zo kwam ik in Hengelo (Gld) het verhaal tegen van de familie Besselink.
In 1907 schenkt de familie Besselink een stuk grond aan de Katholieke Kerk. Deze geeft zeven jaar later, in 1914, opdracht om op de grond een katholieke lagere school te bouwen. Dit wordt de Sint-Willibrordusschool. De school is actief tot 1965, als een nieuwe school wordt gebouwd, elders in het dorp.
Op de plaats waar de school heeft gestaan is een plaquette geplaatst met onderstaande foto van de lagere school die voor een belangrijk deel tot stand kwam door de gulle gave van een parochiaan.

Paul Spoormans

besselink