Nee, we hebben het niet over Eusebio, de vermaarde Portugese voetballer die in 2014 overleed, maar over Eusebius van Caesarea. Caesarea brengt ons naar het Palestina van rond het jaar 300. Eusebius leefde bij benadering van 263 tot 339. De data zijn niet helemaal zeker. Wat zeker is, is dat Eusebius de geschiedenisboeken in zal gaan als de eerste kerkhistoricus. Rond 313 wordt hij bisschop van Caesarea.

Tijdens het eerste concilie van Nicea (325) is hij een belangrijke speler omdat hij een vertrouweling is van keizer Constantijn de Grote. Tijdens dit concilie wordt geoordeeld over de leer van de Arianen (al eerder in deze rubriek besproken) en Eusebius volgt de gedachte van Arius. In 328 sluit hij zich aan bij de Arianen. Tijdens zijn leven blijkt hij een belangrijke verdediger voor het Arianisme.

Eusebius schrijft de eerste kerkgeschiedenis (Hisoria ecclesiastica), een kroniek en vele theologische en exegetische werken.
Hij overlijdt (waarschijnlijk) op 30 mei 339.

Paul Spoormans