Basisgemeente is de verzamelnaam waarmee de eerste gemeenschappen die zich vormen, kort na de kruisiging van Jezus, werden benoemd. Deze gemeentes bevonden zich, volgens de Handelingen der Apostelen, vooral buiten Judea en Galilea. Deze gemeentes leefden, volgens de apostelen, in de omgeving van Jeruzalem en, alweer volgens de handelingen der apostelen, niet volgens de regels zoals deze apostelen in de buurt van Jeruzalem ze zagen. Zij zonden Barnabas en Paulus ernaar toe voor inspectie. Deze onderzochten de zaak, en vonden wat daar, voornamelijk in Klein-Azië, gebeurde volkomen in lijn met wat de Heer verteld en onderwezen had.

basisgemeenteIk moest hier aan denken toen ik samenvattingen las uit de kroniek van de Basisgroep Jonge Kerk (in de beginjaren Jongerenkerk). Daarin staat de volgende zinsnede over het 'Volkscongres' uit 1972: "Het gesprek ging over kerk als: Gemeenschap van mensen die in Christus proberen te geloven en zijn levensstijl proberen te volgen. Kerk-nu moet het leven van Jezus naar deze tijd vertalen. Jonge Kerk moet de mensen daartoe stimuleren. Jongerenkerk wordt dan definitief Jonge Kerk: Het gaat om de inspiratie van toen, die nu opnieuw jong wordt in deze samenleving."

Paul Spoormans