lucernariumU weet het: natuurlijk ga ik door de knieën voor een Latijnse term. Het lucernarium is binnen het katholicisme een lichtceremonie in het morgengebed of het avondgebed (vespers). En het lucernarium is vandaag aan de beurt omdat er een belangrijke link is met het vuur- en lichtgebeuren met (de nacht van) Pasen.
Het ontsteken van de paaskaars is uit de traditie van het lucernarium voorgekomen. In de paaswake wordt de nieuwe paaskaars gewijd en voor het eerst aangestoken. Vaak gebeurt dit buiten beeld.

In Roden is er een paasvuur buiten en aan het begin van de paaswake is de voorganger daar met de nieuwe paaskaars. Omdat we als kerkgangers in de kerk zijn weten we niet meteen wat daar gebeurt.

Wist u dat er vijf wierookkorrels in de nieuwe paaskaars in het wijdingsproces in de kaars gestoken worden? Eén wierookkorrel voor elke wond van Jezus aan het kruis. De paaskaars wordt aangestoken door een lont aan het paasvuur te ontsteken. Met die lont wordt vervolgens de paaskaars aangestoken. Daarbij worden vaste gebeden uitgesproken en handelingen verricht. Dit alles symboliseert het licht van Christus die volgens de christelijke traditie het duister, het kwaad heeft overwonnen.

Paul Spoormans