deddensZe behoort tot de categorie van de positief denkenden. Volgens Annemiek Deddens uit Gieten heeft het leven veel te bieden, ondanks alle tegenslagen. "Na zweepslagen moet je soms even bijkomen. Maar dan is het goed om
de rug te rechten. Vertrouwen op mensen in je eigen directe omgeving, de kin omhoog en verder gaan. Dan biedt een kleine gemeenschap veel inspiratie. De vieringen in de kerk geven voedsel om door te zetten.”

In het zuidoostelijk deel van Drenthe werd ze geboren. In Emmercompascuum had haar vader een brood- en banketbakkerij. In het midden van de zeventiger jaren verhuisde het gezin naar Ter Apel. Daar groeide ze op in de schaduw van het bekende klooster. "Ik denk nog vaak terug aan de mooie jaren daar met hele prettige herinneringen aan de scouting, die me voor een deel hebben gevormd."

Onderwijs
Op de PABO in Emmen werd de basis gelegd voor een loopbaan in het onderwijs. In totaal stond ze 24 jaar voor de klas van de rooms­ katholieke basisschool Willibrord in Stadskanaal met de leerlingen van groep 3 tot en met 8 in de banken. “Op het moment dat ik dacht te gaan stoppen met het onderwijs, werd ik gevraagd Nederlands te geven aan het Noorderpoort College en het Ubbo Emmiuscollege in Stadskanaal. Het kwam gewoon op mijn pad en omdat de nood hoog was in het onderwijs heb ik ja gezegd. Het was achteraf een hele leerzame tijd".
En dan komt het moment van echte rust. "We hebben een gezin van twee zonen en een dochter. De familie is ondertussen uitgebreid met vier kleinkinderen. Het is een heel bijzondere fase in je leven. We mogen in goede gezondheid genieten van de spontaniteit van dat jonge spul."

Gieten
Twaalf jaar woont zij inmiddels in Gieten. "Toen de kinderen uit huis gingen, keken we uit naar een andere woonomgeving. We reden door die mooie kleine dorpjes in Drenthe en kwamen uiteindelijk in Gieten terecht. We voelen ons hier helemaal thuis. Mijn man is vrijwilliger bij Het Drentse Landschap en werkt als herder van de kudde op het Hijkerveld. We genieten van de prachtige natuur rondom de Drentsche Aa."

In Gieten maakt zij deel uit van het statiebestuur. "Na een aanvankelijke aarzeling voel ik me daar helemaal op mijn gemak. Het is natuurlijk de vraag of een dergelijke kleine gemeenschap levensvatbaar is. Maar ik ga uit van het vertrouwen dat we als christenen mogen hebben in de toekomst. Zonder overigens naïef te zijn. En soms zie je positieve ontwikkelingen. Een actie leverde onlangs zeven nieuwe Tau-abonnementen op. Het aantal gelovigen dat deelneemt aan de statievieringen in de Dorpskerk stijgt. Maar we moeten ook de gevolgen van vergrijzing onder ogen houden. We zien veel positiefs in de intensivering van de contacten met de statie Rolde.”

Steun
Annemiek Deddens: "De katholieke kerk heeft veel te geven. Ondanks het negatieve nieuws dat met de kerk is verbonden. Het blijft voor mij de moeite waard om me daarvoor in te zetten. Soms moet je tegen de stroom in er het beste van maken. In een kleine gemeenschap krijg je veel steun van je medeparochianen.”

Ze maakt al een aantal jaren deel uit van de Parochiële Caritas Instelling (PCI). "Ik had nogal wat tijd nodig om me in te werken in deze materie. De armoedebestrijding was voor mij onbekend terrein. Maar we gaan niet bij de pakken neerzitten, bij geloven hoort daadkracht. Al blijft het moeilijk om de werkelijke armen op te sporen, hoorde ik onlangs nog iemand zeggen. Ook binnen de gemeente Aa en Hunze ben ik mij aan het oriënteren om de katholieke stem te laten horen.”

Ton Kuis