Zij kwamen uit de Gereformeerde traditie en zijn via de Protestantse Kerk Nederland in december 2017 overgegaan naar de Katholieke Kerk. Al snel kwam de vraag om daar koster te worden. En met veel plezier staan  Rita en Folkert Minnema nu op de lijst van vrijwilligers, die deze taak uitvoeren. “Het geeft ons heel veel voldoening om bezig te zijn in Gods Huis, dat alles daar stijlvol en ordelijk verloopt. Dat mag een positieve bijdrage zijn om zo goed mogelijk de diensten te kunnen vieren.”

Rita Minnema werd geboren in Groningen, op 22 januari 1960. “Drie jaar later zijn mijn ouders naar Assen verhuisd. Wij zijn getrouwd op 7 november 1985 in Assen. En we hebben vier kinderen en acht kleinkinderen. Ik ben negen jaar werkzaam geweest in de bejaarden- en ziekenverzorging in Zuidlaren en Assen. Ik vond de zorg voor onze kinderen belangrijk en ben daarom gestopt met werken. Daardoor kon ik wel als oppasmoeder werkzaam zijn voor vier kinderen, bij ons thuis. Dat gaf mij heel veel voldoening en plezier. De afgelopen drie jaar ben ik oppas voor twee kleinkinderen.”

Folkert is een geboren en getogen Assenaar. Op 14 december 1959 zag hij daar het levenslicht. “Ik heb tien jaar in het onderwijs gezeten. Daarna via avondstudie omgeschoold tot grafisch vormgever. Dit beroep heb ik negen jaar zelfstandig uitgevoerd. Vervolgens ben ik gaan werken bij Novente–concept en creatie in Nunspeet, als grafisch vormgever/ontwerper. Ik doe daar de opmaak van magazines en periodieken, maar bijvoorbeeld ook de ontwerpen voor de campagnes van Vastenactie en Adventsactie.”

Wat betekent het geloof voor hen?
Rita: “Jezus is mijn Redder. Geloven is moeilijk uit te leggen maar het is een zaak van het hart. Waar het hart vol van is… daar is de Geest van Jezus aan het werk. Hij raakt mensen aan om Zijn woorden in de Bijbel te geloven en begrijpen. Deze ervaring heeft mijn leven verrijkt maar tegelijk maakt het mij ook stil en nederig. Want wie ben ik dat mij dit mag overkomen.”
Folkert: “Geloof is belangrijk voor mij en ik vind de navolging van Christus een sterke pijler in ons leven. Dit bepaalt ons leven sterk en we vinden daarin rust en vertrouwen. Het heeft zeker ons leven verdiept en ook in onze zoektocht is dit het houvast geweest om in de Rooms Katholieke Kerk uit te komen.”

Hoe zien zij de toekomst van de kerk?
Zij hebben een duidelijke visie: “De toekomst van de kerk: daar hebben we alle vertrouwen in omdat Christus daarover waakt. Hij laat niet varen het werk van Zijn handen.”

Voelen jullie je al thuis in deze parochie?
Rita: “Ik voel mij erg thuis in deze parochie en in het zingen bij Laudate”. Folkert: “We voelen ons nu al prima thuis in de parochie en voelen daarin de warmte om ons heen.”

Ton Kuis