“Het is mijn ervaring dat een ‘digitale retraite’ een heel fijn begin van de dag is en dat het je echt helpt om de komende Adventstijd geïnspireerd te beleven. Je kunt zelf bepalen wanneer je tijd vrij maakt voor de retraite; sommige mensen vinden het prettiger om dat ’s avonds te doen.”

meijer1Helene Meijer wil mensen graag op een religieus spoor zetten. Deze Brabantse is getrouwd met een echte Drent, moeder van vier kinderen, oma van twee (bijna drie) kleinkinderen en naast de zorg voor het gezin en huishouden heeft zij altijd vrijwilligerswerk gedaan. Tegenwoordig wijdt zij zich in haar vrije tijd voornamelijk aan een aantal creatieve hobby’s.
“Voor ons als gezin speelt het geloof een grote rol in ons dagelijks leven. We volgen de liturgische kalender, bidden voor de maaltijden, gaan naar de kerk en voelen ons betrokken bij de wereldkerk. Onze jongste dochter Rebecca is misdienaar in onze kerk in Assen en doet mee aan de jongerenactiviteiten van het bisdom.

Bijbelstudie
Voor mij persoonlijk komt daar nog Bijbelstudie bij; iedere ochtend lees ik in de Bijbel volgens het katholieke lezingenrooster en maak daar aantekeningen bij. Soms is dat heel uitgebreid, met citaten uit andere Bijbelverzen, of achtergrondinformatie, soms is het maar een enkele zin die me het meest aanspreekt.
In de Advent en de Veertigdagentijd volg ik daarnaast speciale leesplannen. Er verschijnen er online en in boekvorm heel veel. Ik kies ieder jaar een leesplan dat me aanspreekt, of een interessant thema heeft. Dit kan zowel een Nederlands of Engelstalig leesplan of boek zijn; ik volg ook een flink aantal Amerikaanse katholieke websites, dus er zit altijd wel iets van mijn gading bij. Het Nederlands Bijbelgenootschap geeft ook ieder jaar leesplannen in boekvorm voor deze perioden uit; via hun website https://www.bijbelgenootschap.nl/ kun je deze gratis aanvragen.

meijer2Digitale retraite
Ook doe ik sinds een paar jaar mee aan de ‘digitale retraites’ van de jezuïeten. Het werkt heel eenvoudig. Tijdens de Advent ontvang je iedere avond een gebedsmail voor de volgende dag. In de mail staan Bijbelteksten, meditatieve vragen, citaten en technische gebedstips. Je bent er ongeveer een kwartier mee bezig, of langer, als je behoefte hebt aan meer stilte en gebed. Dat bepaal je helemaal zelf. Je hebt verder geen contact met de organisatie, je hoeft geen vragen te beantwoorden, je krijgt geen telefoontjes en je hoeft geen mails terug te sturen.
Ieder jaar doen er zo’n 20.000 mensen mee aan deze vorm van retraites van de jezuïeten. Ook in de naderende Adventstijd verzorgen zij een dergelijke retraite die begint op 28 november en duurt tot 25 december. Via de website www.ignatiaansbidden.org kun je je met je email-adres aanmelden.

Uitersten
De corona-tijd was voor ons als gezin een tijd van uitersten; een paar dagen voor de lockdown verhuisden wij, en hadden wij nog niet alles aangeschaft voor het nieuwe huis, toen de winkels onverwachts dicht gingen. Dat moest dus maar even wachten. Ook waren we heel blij met het nieuwe huis, maar konden niemand van de familie ontvangen om dat te vieren; dat was best jammer.
Mijn man Harry heeft die hele periode buitenshuis doorgewerkt, met alle voorzorgsmaatregelen van dien. Nog steeds staat er een hele voorraad handschoenen, mondmaskers, desinfectie-flacons en zelftests bij ons in de kast.

Laptop
Dochter Rebecca zat in de tweede klas van de middelbare school toen de scholen dicht gingen, en afgelopen september is ze in de vierde begonnen. Eindelijk weer gewoon op school, bijna zoals het ooit was. Haar hele derde schooljaar had ze online les; iedere ochtend achter de laptop lessen volgen en ’s middags huiswerk maken.
En iedere zondagochtend zaten we voor de tv om naar de Eucharistieviering te kijken. Dat maakte iets goed van het enorme gemis dat we niet naar de kerk konden. Ook keken we geregeld naar de livestreams van onze eigen parochie. Toch mogen we ons gelukkig prijzen; in ons gezin en familie is niemand ziek geworden, en zijn we deze periode zonder kleerscheuren doorgekomen. Dan komen de verhalen van mensen die het wel moeilijk hebben gehad, of zelfs dierbaren hebben verloren, des te harder binnen.

meijer3Normaler leven
Langzamerhand gaan we weer terug naar een normaler leven, maar ik hoop dat we de les van deze coronatijd niet vergeten; we hebben elkaar nodig om te overleven.
Als iedereen zich vaccineert, verslaan we samen het virus. Als iedereen omkijkt naar elkaar en elkaar helpt, hoeft niemand alleen of eenzaam te zijn. Als iedereen aardig is voor de ander, hoeft niemand zich beledigd of gekwetst te voelen. Zoals Jezus ons leert in Mt.22, 36-40: ‘Heb je naaste lief als jezelf’. Dat is de boodschap die wij als gelovige mensen mogen uitdragen in de wereld.
Straks in de Advent bereiden we ons geestelijk voor op de vreugde om de geboorte van het Goddelijk Kind, onze Redder, de Vredevorst, het Licht. Hij kwam in de wereld om vrede te brengen, en ik hoop dat wij allemaal die vrede in ons hart mogen ervaren. Vanuit die vrede mogen ook wij licht brengen in deze lij- dende wereld. Wij zijn mensen van de Blijde Boodschap!”