geertsma 1In alle rust zit hij op een bankje aan de rand van de Zeegser Duinen. Otte Geertsma oogt als een tevreden mens. Hij geniet van de kwetterende vogels en de spetterende eenden in het naburige meertje. Het lijkt alsof de coronacrisis volledig aan hem voorbijgaat. Toch behoort hij met zijn 69 jaren tot de kwetsbare groep. Wat geeft dan hem de kracht om gewoon door te gaan? “Mijn geloof geeft me ongekende mogelijkheden om opgewekt door het leven te gaan. Onder impuls van mijn vrouw ontdekte ik een prachtig gebed:
‘Heer, help mij opdat ik weet
wanneer ik moet doorzetten en wanneer ik moet opgeven
en schenk mij de genade om op waardige wijze
de juiste beslissing te nemen.’

Dit zou weleens het belangrijkste gebed kunnen zijn dat ik ooit hebt gebeden. Volhouden tot het juiste licht doorbreekt. Overdrijf het probleem niet. Maak het wat minder erg en leg het in Gods hand. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die zijn moeilijkheden met die van iemand anders wilde ruilen. Plaats uw probleem in het juiste perspectief. De ernst ervan is van voorbijgaande aard."

Problemen
"Door mijn huwelijk twee jaar geleden kwamen mijn vrouw en ik in grote financiële problemen. Op dat moment ging mijn AOW met duizend euro per maand naar beneden. We werden opeens een schrijnend geval. Om het eenvoudiger te zeggen: ‘We zaten financieel en geestelijk aan de grond’. Doe het rustig aan dacht ik gelijk en onttrek mezelf niet aan hulp, maar scherm mezelf wel af tegen negatieve invloeden.
Ik ben direct positief gaan denken en heb het probleem aangepakt, werk gezocht en gekregen. Nu bijna twee jaar later is er licht gekomen. Kreeg onlangs het verlossende telefoontje dat er een fout was gemaakt. Probeer in gedachten relaties met anderen te leggen. Ga eens naar de kerk. Word lid van een club. Maar dwing uzelf ertoe om uw dromen, uw hoop en uw noden met anderen te delen. U zult er verbaasd van staan hoeveel hulp u zult krijgen en hoe uw probleem zal worden geregeld.”

Zwerftocht
Hij is geboren en getogen in Assen in een groot katholiek gezin. Zijn grootvader handelde in lompen en metaal. Met de bakfiets ging hij langs de deuren om zijn handel op te halen. Zijn vader was huisschilder en is later chauffeur geworden. Dertig jaar zwierf Otte Geertsma door de wereld. Tien jaar is hij weer terug op de Drentse basis. “Het is een voorrecht om hier te wonen. Natuurlijk is Assen een groot dorp, maar dat heeft ook zijn voordelen.”
Zijn Russische vrouw Irina ontmoette hij op een vliegveld in de Kaukasus. Hij wist onmiddellijk dat zij de ware was. Op 9 juni 2018 trouwden zij in onze kerk. Zij voelen zich thuis tijdens de eucharistievieringen met pastoor Tolboom als voorganger. Omdat zingen zijn passie is, werden ze lid van het Laudatekoor. Lachend zegt hij: ”Maar mijn stem was te krachtig”.

Zijn carrière speelt zich in verschillende delen van de wereld af. Inmiddels spreekt hij vloeiend zes talen. Op het toneel voelt hij zich uitstekend thuis. Met als eerste basis het befaamde Nooy’s Volkstheater, de voortzetting in de vijftiger jaren van Beppie Nooy’s Volkstheater met klassiekers als De Jantjes, Rooie Sien en Bleke Bet. Volkstheater. “Ik hou van de geweldige sfeer uit de Jordaan.” Vervolgens was hij standwerker en theatermaker. In 2017 stond hij op het podium van De Nieuwe Kolk met zijn revue ‘Otte.. onderweg naar morgen’ waarin hij alle levenservaringen bundelde. “Het was een mooie tijd met onder meer de Assenaren Dick Rienstra en de legendarische Yf Blokker.”

geertsma 2Luisteraars
Waar hij nog meer plezier beleefde? “Dat was bij de NCVR-radio waarbij ik samenwerkte met onder andere Dick Passchier. We maakten vooral programma’s waarbij luisteraars centraal stonden. Zoals het lunchpauzeprogramma Twaalfuurtje. Want de mens staat bij mij altijd op de voorgrond. Daarom heb ik ook jarenlang reizen georganiseerd. Dertig jaar geleden trok ik al met groepen naar Lourdes. Later ging ik met alleenstaanden op stap. Nu ontwikkel ik plannen voor reizen naar allerlei bestemmingen voor de oudere doelgroep.”

In het schitterende stroomdallandschap van de Drentse Aa geniet hij met volle teugen. Door of misschien wel dankzij de rust van de coronacrisis. "Nederlanders zijn slim en hebben gedisciplineerd gereageerd op de maatregelen van de overheid. Natuurlijk is het niet te hopen dat deze lockdown nog heel lang duurt. Ik zie af en toe scheurtjes ontstaan. Maar laten we ons vooral blijven richten op al hetgeen nog wel kan. Genieten van een goede gezondheid en onze zegeningen dagelijks tellen. Dat geeft een zekere mate van rust om verder te gaan. En zorg goed voor de mensen, die het minder goed hebben in onze samenleving. Dat is in feite de voortdurende opdracht vanuit ons geloof.”

Ton Kuis