Zijn naam is Ton Grummel, 69 jaar oud en geboren te Emmen. Opgegroeid in Barger Oosterveld in een groot harmonieus gezin. “De Rooms katholieke kerk speelde een belangrijke rol in ons gezin en dorp gelegen in Zuidoost Drenthe.”
“Sinds 1976 wonen wij in Rolde. Een gezellig Drents dorp in de gemeente Aa en Hunze, waar wij met heel veel plezier wonen. Ons gezin bestaat naast mijn vrouw uit twee kinderen en is uitgebreid met zes kleinkinderen. Sinds kort ben ik met pensioen maar daarvoor was ik directeur/eigenaar van een bouwkundig Adviesbureau te Meppel. Het Adviesbureau was in de beginjaren met name werkzaam in de sociale woningbouw en zorgwoningen, maar dit heeft zich de laatste jaren ook toegelegd op advieswerkzaamheden voor scholen en gemeentes. Ook werkzaamheden in het aardbevingsgebied in de provincie Groningen nemen een belangrijke plaats in. Het Adviesbureau is overgenomen door onze zoon; onze dochter heeft een eigen adviesbureau in de omgeving van Amsterdam.”

Welke activiteiten doe je in de parochie en waarom?
“In de statie Rolde heb ik ongeveer 25 jaar meegedraaid in de kosterdienst, maar ben daarin nu niet meer actief. Door een voor mij bekend lid van het parochiebestuur ben ik gevraagd om de onderhoudswerkzaamheden voor de drie gebouwen van de parochie in Assen te begeleiden. Ik heb deze vraag positief beantwoord. Zo kan ik ook nu ik niet meer werk, mij nog wel maatschappelijk inzetten. Het geloof is verder steeds meer op afstand komen te staan. Naast de werkzaamheden voor de katholieke kerk doe ik ook advieswerkzaamheden voor de plaatselijke voetbalvereniging, de golfclub en als vrijwilliger ondersteun ik nog een aantal particulieren. Ik vind dat iedereen ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft.”

Waarom is Rolde een leuke statie en een prettige woonplaats?
“Rolde is gewoon een gezellig dorp midden in de Drentse natuur. Het heeft genoeg voorzieningen met Assen op een goede afstand. Ook is er een goede aansluiting op ons wegennet.”

Heb je nog tijd voor hobby's?
“Mijn hobby’s zijn naast de klusjes, veel golfen en veel op reis/vakantie.”

Ton Kuis