Voor het eerst zonder ouders op reis, vol verwachting gaat ze op pad. Nee ze ziet er niet tegenop om zestien uur in de bus te zitten. Het leven is voor haar vol uitdagingen en ze kijkt uit naar nieuwe ervaringen. Mijn kleindochter wordt groot en het lijkt steeds sneller te gaan. De tijd dat ik op haar moest passen is voorbij. Stuur je mij wat foto's als je tijd hebt? Dat belooft ze maar of het ervan komt? Ik ben benieuwd.

Na een paar dagen krijg ik een app, een foto van een kaarsje aangestoken in een kerk in Lyon. "Een kaarsje voor opa". Een opa die zij alleen van verhalen kent. Dat ze er ver van huis aan denkt, in een week waarin ze van alles meemaakt en veel beleeft, is voor mij heel bijzonder. Ze leeft uitbundig en ik mag meegenieten van haar enthousiasme, ik hoop dat ze zo onbevangen mag blijven. Ze leert mij ook om anders naar de dingen te kijken.

Zowel voor jong als voor oud is het leven een voortdurend groeiproces. Telkens weer moeten verwachtingen bijgesteld worden. Wat eerder vanzelfsprekend was, verandert en accepteren dat niet alles meer kan zoals je zou willen, is niet eenvoudig. Het is een hele kunst om te gaan met de onvolkomenheden van ons leven.

Paul van Tongeren, voormalig Denker des Vaderlands, is naast filosoof ook theoloog. Hij heeft hierover een boekje geschreven: "Het wonder van betekenis'; met als ondertitel "Op zoek naar geluk en wijsheid". In dit boek gaat hij te rade bij verschillende filosofen uit de oude en nieuwere tijd. Daarnaast haalt hij ook kerkvaders als Augustinus en Thomas van Acquino aan.

"Wonder van betekenis" gaat niet alleen over het goede en het mooie in het leven, maar vooral ook over het kunnen omgaan met de negatieve ervaringen, het kwaad en onrecht dat je overkomt. De term "wonder" is bewust gekozen, een wonder is iets wat de wetenschap niet helemaal kan verklaren. De religieuze lading die het krijgt is ook zijn bedoeling. Hij wil daarmee aan geven dat filosofisch denken en geloven niet los van elkaar te verkrijgen zijn.

Het is een gegeven dat de moderne filosofie uit de theologie van de middeleeuwen is ontstaan, aldus Van Tongeren. Als mens geven wij, bewust en onbewust, betekenis aan wat ons overkomt en dat is een uniek proces dat niet stil staat.

Het kaarsje dat mijn kleindochter heeft aangestoken heeft voor mij de betekenis dat verleden, heden en toekomst met elkaar verbonden zijn. Voor mij een hoopvolle gedachte.

Ineke Schepers