love machineJos de Vink maakt kleine machines van messing en brons die met minimale energie een maximale beweging veroorzaken. Met de warmte van slechts één waxine lichtje, de warmte van één hand of één ledlichtje komen zijn “Hot air engines” in beweging (volgens het principe van de Stirlingmotor, 1816). Als je op Google – Jos de Vink Stirling - intikt kun je heel diverse machines van hem zien draaien. Zijn “tijdmachine” werd gebruikt in een speelfilm. Hij exposeerde in het kader van de kunstvorm “steampunk” in China, Korea, Berlijn, Oxford en onlangs in het Veenkoloniaal museum in Veendam.

Dat gaat nu ook gebeuren in Assen in onze kerk. De Kerkennacht van dit jaar op 21 juni heeft als thema: “Is dit ook kerk?”  De machines zijn te benaderen als een symbool van de Caritas. De Parochiële Caritas Instelling biedt concrete hulp aan mensen die er alleen niet meer uitkomen. Caritas betekent liefde. Liefde straalt warmte uit zoals het logo van de Caritas laat zien. De machines bewijzen dat slechts één kaarslichtje nodig is om een hele machine in beweging te zetten.
Als dat kleine lichtpuntje echter dooft, stopt de hele machine. Dan valt het hele raderwerk stil. Als jouw eigen lichtje of warmtebron – hoe klein ook – niet meer brandt, dan valt jouw hele leefwereld stil. Je persoonlijke caritas instelling of mentaliteit en die van de gemeenschap waar je deel van uitmaakt houden de maatschappij in beweging, levend.

Jos de Vink, mijn buurman, had dit alles niet in gedachten toen hij meer dan zestig verschillende soorten “hot air engines” bouwde. Hij werkt vooral aan een hobby waar liefde voor techniek van afstraalt. Misschien vind je de hete luchttechniek voor deze tijd zelfs wel achterhaald, omdat er nu hele andere vormen van energie nodig zijn. Er blijft echter altijd een mens nodig om op de knop te drukken, de machine aan de praat te krijgen, om de maatschappij te laten draaien.

Je kunt zelfs al een “Love-machine” worden door alleen maar een kaarsje op te steken.

Willy van Olffen