Op initiatief van Paus Franciscus komt er in oktober 2023 in Rome een bisschoppensynode met als thema "voor een synodale Kerk: gemeenschap, participatie en missie''. Ter voorbereiding hierop heeft de paus aan alle bisschoppen gevraagd sessies te organiseren met katholieken uit hun bisdom om mee te denken en mee te praten. Een mooi initiatief lijkt mij. Inbreng van onderop en daarmee de hoop geven dat het werkelijk van belang is wat op tafel komt en er wat mee wordt gedaan. De bisschoppen hebben dat gedaan en de afgelopen periode hebben duizenden katholieken er gehoor aan gegeven.

Elk bisdom maakte zijn eigen verslag en die zijn samengevat tot een nationale synthese, die namens de Nederlandse kerkprovincie naar het Vaticaan is gestuurd. Deze is pas vrijgegeven. Daaruit blijkt dat de katholieken in ons land overlopen van wensen, verwachtingen, suggesties en dromen van een andere Kerk. Het zal duidelijk zijn dat de Kerk als instituut nu voor velen een te negatief imago heeft: dogma's, hiërarchie, klerikaal, seksueel misbruik, te traditioneel vasthoudend aan eigen gelijk, te regelvast etc.

Veel deelnemers willen een geloofsgemeenschap waarbinnen dialoog gevoerd wordt over allerlei zaken die regionaal spelen zoals huwelijk, echtscheiding, seksuele geaardheid, over de waarde van het leven en de zingeving daarvan, andere relatievormen, over de rol van de vrouw in de Kerk en meer gelijkwaardig aan de te dominante rol van de mannen in die Kerk. Ook rond het altaar en in het diaconaat. Alleen in het bisdom 's-Hertogenbosch is de priesterwijding van vrouwen aan de orde gekomen. Althans in het uiteindelijke verslag van het bisdom.

Kortom: een Kerk waar iedereen welkom is, geaccepteerd zoals hij of zij is en werkelijk geparticipeerd kan worden over thema's die er voor de gelovigen toe doen en niet alleen evangeliserend. Natuurlijk is er een vertaling mogelijk vanuit de bijbel /het geloof naar de huidige thema's die spelen, doch nu is het wellicht te veel eenrichtingsverkeer; vanuit de Kerk naar de gelovigen toe en te weinig beïnvloeding vanuit de gemeenschap naar de Kerk waarbinnen dan er ook iets mee gedaan wordt. Meer wisselwerking en gelijkwaardigheid. Nu worden alle rapporten vanuit de hele wereld omgesmeed tot weer een werkdocument.

Ik ben heel benieuwd of en hoeveel er van de Nederlandse inbreng over blijft. En dat niet alleen maar vooral wat ermee gedaan gaat worden. Natuurlijk zijn er regio's waar andere zaken van belang zijn en die hun eigen visioenen hebben doch zou er meer differentiatie mogelijk zijn vanuit een en hetzelfde geloof??

Verwacht u een lekkere soep?

Wordt vervolgd.

Jos Floris