Op 8 november vorig jaar heeft Henk-Jan Hofman in de koffiezaal van onze kerk een lezing gehouden over zijn diverse reizen naar Oekraïne.

roden oekraineVoordat hij zijn lezing hield, liet Henk-Jan de aanwezigen een indringend filmpje zien waarin het leed in de oorlogsgebieden duidelijk voelbaar was. Henk-Jan heeft met meerdere vrijwilligers vele goederen naar mensen en scholen gebracht. Op de terugreis zijn vluchtelingen vanuit Oekraïne naar o.a. Roden meegekomen.
In Roden worden de Oekraïense mensen opgevangen in groepsaccommodatie De Hullen, die nog uitsluitend voor opvang van Oekraïense vluchtelingen beschikbaar is.

roden oekraine frontMarieke Wieren vertelde hoe deze mensen door haar en haar man en kinderen worden opgevangen, hoe de vluchtelingen begeleid worden en wat zij met deze mensen ondernemen.
Olena Kashevarova, een 41-jarige Oekraïense vrouw die samen met haar kind naar Nederland is gevlucht, vertelde over haar vlucht naar Nederland vanuit haar dorp dat zwaar getroffen is door de oorlog. Haar moeder die zeer slecht ter been is, is enkele maanden later door vrijwilligers uit Oekraïne opgehaald en met Olena in Roden herenigd.

Het was een boeiende avond met schrijnende verhalen, maar ook een avond van mensen die zich met hart en ziel inzetten voor het lot van anderen.

Leny Kamphuis, lid locatieraad Roden

Triniteit | Actueel