Zuidersingel
De huidige kerk is niet het eerste kerkgebouw, waarin de parochiegemeenschap samenkomt. Bij de oprichting van de parochie in 1833, werd de eerste kerk in gebruik genomen. Dit pand lag aan de huidige Zuidersingel en was eerder in gebruik als woonhuis. Hiervan is nog bijgaand schilderij in bezit van de Parochie.

eerste kerk

Vaart NZ

Al vrij snel was de geloofsgemeenschap dusdanig gegroeid, dat moest worden gedacht aan een nieuw gebouw. Deze kerk verrees aan de Vaart NZ, ter hoogte van het huidige Huize Bartje. Ten tijde van de bouw lag deze plek aan de rand van Assen, dus erg decentraal. De kerk werd in 1837 in gebruik genomen.

tweede kerk 1837 1935

Dr. Nassaulaan

In de jaren dertig van de vorige eeuw was de parochie aan de Vaart uit haar jasje gegroeid. Aan de Nassaulaan werd het huidige perceel gevonden. Hierop was het mogelijk om, naast het bestaande woonhuis dat als pastorie dienst ging doen, een kerkgebouw en een parochiehuis te bouwen.

Het ontwerp van de kerk is van de hand van architect J. van Dongen uit Apeldoorn. Het is een voorbeeld van de sobere baksteenarchitectuur, zoals die tussen de wereldoorlogen gebruikelijk was. De traditionalistische bouwstijl is verwant aan de Delftse School. In de 'zaalkerk' met 'zadeldaktoren' bevindt zich rechts van het priesterkoor de bij-sacristie en links de sacristie. Verder is er een overdekte gang naar de pastorie aangebracht. Links-achterin vinden we de doopkapel en rechts-achterin de Maria-kapel.

Na de inwijding van de kerk op 3 juli 1934 heeft men zich veel moeite getroost deze op een waardige manier te versieren. De veertien kruiswegstaties en de mozaïek van de evangelieverkondiging door Sint Bonifatius zijn in 1937 door Joannes Collette uit Nijmegen uitgevoerd.

Vlak voor de oorlog werden de eerste gebrandschilderde ramen geplaatst van Jos ten Horn uit Arnhem. In 1964 en later in de jaren 1989 t/m 1994 werden alle overige gebrandschilderde ramen geplaatst. Deze zijn ontworpen en uitgevoerd door J.A.C. Schoenaker uit Oldenzaal. De cyclus brengt het leven van Maria in beeld.

Het kerkgebouw werd in 1992 -samen met het in dezelfde stijl uitgevoerde parochiehuis- aangewezen als monument van jongere bouwkunst en maakt tevens deel uit van het beschermd stadsgezicht van de gemeente Assen.

kerk en parochiehuis

Maria Tenhemelopneming | Actueel