De fotograaf Chris Pennarts (Montfoort) maakte rond 2004 een serie foto’s over de zeven Werken van Barmhartigheid.

In de christelijke traditie gaat het om zeven manieren waarop gelovigen barmhartigheid tonen: hongerigen voeden, dorstigen te drinken geven, naakten kleden, vreemdelingen herbergen, zieken verzorgen, gevangenen bezoeken en doden begraven. De beroepsfotograaf maakte de serie in opdracht van de redactie van het oecumenisch handboek voor diaconie: ‘Barmhartigheid en gerechtigheid’.

diaconie hongerigenDe foto hiernaast is gemaakt in een winkelcentrum in Rotterdam. Het had ook in Assen kunnen zijn. Stichting De Samaritaan verzorgt daar elke zaterdag een gratis maaltijd voor minder draagkrachtigen en daklozen. Dat gebeurt in het kerkgebouw De Open Hof, achter het station. Aan de maaltijd nemen gemiddeld 20-30 mensen deel. Na afloop krijgen ze een brood mee. Ongeveer 25 vrijwilligers, allemaal gelovigen van diverse kerkelijke achtergronden, wisselen elkaar af bij het verzorgen van de maaltijd. Dit initiatief is ontstaan rond 2006 als antwoord op gesignaleerde noden.

Bekender bij u is waarschijnlijk de voedselbank. Daarvan zijn er alleen al binnen onze parochie zeven. Elke week halen honderden huishoudens daar hun eten vandaan. Elk jaar koken een handvol parochianen een gratis maaltijd voor ongeveer 30 gasten in het Open Huis van de kerken. Dat Sint Maartenbuffet vindt altijd plaats op de zondag dichtbij 11 november. Zijn de maaltijden van het Leger des Heils nog nodig in deze tijd? Of die in “Pand 42” op de Brink voor psychisch kwetsbare mensen? Er gaat geen jaar voorbij of een zwerver krijgt wel wat te eten bij de pastorie. Of de Parochiële Caritas Instelling moet een gezin in acute nood te hulp schieten met een tas vol boodschappen.

Willy van Olffen
Cluster diaconie, voorzitter Caritas