Op 8 oktober om 8.30 uur vertrok de bus met chauffeur Marjan aan het stuur, vanaf de Nassaulaan uit Assen met 60 bedevaartgangers. Koffie mee, door Jopie al op tijd gezet, en de rollators ingeladen.

241008 Bedevaart Truus 14Franciscus in de zonnebloemenEen mooie tocht door het Twentse land. Bij Vasse op een parkeerplaats was er koffie. Het was een mooie plek, de Kuiperberg, waar verschillende wandelroutes beginnen. Er staat een watertoren en er was een Joods kerkhof. Lekker om even de benen te strekken.

Toen de bus weer in en waren we al gauw in Denekamp bij de zusters Franciscanessen waar om 11.00 uur de Eucharistieviering begon.
Een mooie, lichte kapel waar op het altaar het beeld van Franciscus stond te midden van zonnebloemen.  Pastor Garcia deed de Eucharistie, Truus Konijn was de lector en een koortje van drie zusters zongen de liederen. Wat klonk dat mooi. Het gaf net iets extra’s.

241008 Bedevaart Truus 21De geschiedenis van het klooster uitgelegdGeschiedenis klooster
Na de viering was er koffie en krentenwegge. Een van de zuster vertelde ons iets over het ontstaan van klooster. Maar niet voordat we het Zonnelied van Franciscus hadden gezongen.
Het klooster is opgericht in 1875. De zusters werkten voor zieken en armen en hielpen mee in de parochie. Wereldwijd bestaat de gemeenschap uit 900 zusters. In Denekamp wonen op dit moment 44 zusters. Er zijn 6 actieve Indonesische zusters. ‘We rennen de hele dag door het klooster’, zei een van hen.
Op het terrein worden 120 Oekraïners opgevangen. Ook zijn er 30 gastenkamers. Er worden verschillende activiteiten aangeboden op spiritueel gebied.
Hierna bezochten we de Mariagrot en het oude gedeelte van het klooster. Het viel ons op, hoe mooi de omgeving van het complex is.

Even geluid inschakelen!!

Daarna vertrokken we, uitgezwaaid door de zusters, naar Ootmarsum. Een mooi oud Twents stadje met veel glasgaleries. En veel gezellige terrassen. Daar werd goed gebruik van gemaakt. Het was dan ook echt terrasweer.

241008 Bedevaart Joke 17Wat een enorme eetzaalAl snel werd het tijd voor de terugreis naar Assen. Daar gingen we eten bij de Bonte Wever in buffetrestaurant Flinck. Wat een enorme eetzaal! Heerlijk eten stond klaar en we liepen menig maal naar het buffet, waar al dat heerlijks voor het opscheppen stond.

Om 20.00 uur nog het laatste stukje met de bus naar het Parochiehuis en toen was de bedevaart 2024 ten einde. Het was een goed georganiseerde dag en een woord van dank aan Jopie en Truus is hier zeker op zijn plaats: dus bedankt, meiden!

Joke Wessels

Slotgedachte viering