Wie zijn toch die mensen die een beroep doen op de Parochiële Caritas, op liefdadigheid? Is dat in Nederland anno 2024 met zijn sociale wetten nog echt nodig? En dan is er niet alleen de Caritas: in Assen zijn veel organisaties  waar mensen in nood een beroep op kunnen doen.

Caritas, liefdadigheid in al zijn vormen, is nog steeds nodig. In Assen heeft ongeveer 10% van de inwoners te maken met armoede in enigerlei vorm. Armoede is een plaag die zich moeilijk laat bestrijden.
Reden om contact op te nemen met twee parochianen die de dagelijkse praktijk van de armoede kennen: Agnes Cairo en Willy van Olffen.

Armoede geheim houden
Agnes Cairo is goed bekend met de praktische situatie van arme mensen. Zij zag als docent in het basisonderwijs de armoede in al haar verschillende vormen voorbij komen en vertelt:
"Ouders en ook kinderen proberen in eerste instantie geheim te houden dat ze geen geld ergens voor hebben. Ze schamen zich er vaak voor. Dat hoeft natuurlijk niet, je kunt immers door allerlei oorzaken in de armoede geraken, ook buiten eigen schuld.

Daar komt helaas het volgende nog bij: niet alle mensen kunnen of durven de mogelijkheden voor hulpverlening begrijpen of aanspreken.
Het lijkt misschien goed geregeld omdat je een nieuwe wasmachine krijgt als de oude kapot is, maar als jij trots bent op het feit dat je al jarenlang voor slechts 50 euro wekelijks boodschappen kunt doen, en alles wordt dan opeens een paar procent duurder, wat dan? Als dominostenen vallen de reguliere uitgaven tegen elkaar aan en om. De paniek slaat toe, je kan niet meer zomaar ergens naar toe of zelf bezoek ontvangen.

Sociale uitsluiting dreigt
Willy van Olffen is voorzitter van het gemeentelijk overleg (Sociaal Netwerk Assen) voor hulpverlening. Hij zegt het zo: "Armoede is van alle tijden en een veelomvattend begrip. Het gaat niet alleen om gebrek aan geld of om het hebben van schulden. Het gaat even zo vaak om tegenslag in leven en werken, onvoldoende spaargeld en niet beschikken over praktische kennis en hulp.
Verder zijn juist in deze tijd de verleidingen om geld dat je niet hebt uit te geven, groot. Je kunt immers gemakkelijk op afbetaling kopen en bijna op elke straathoek geld lenen, maar wel tegen hoge rente. De gevolgen van die onverantwoorde aankopen zijn aanvankelijk misschien klein en overzichtelijk, maar ze kunnen uitgroeien tot een ware plaag".

Concrete hulpvragen
- De Caritas kreeg een hulpvraag van Piet. Piet is internationaal vrachtwagenchauffeur, alleenstaand. Wanneer hij ziek wordt, blijkt er van alles mis te zijn met zijn arbeidscontract. Zijn spaargeld raakt ook op. Van de Caritas krijgt hij dan 2 x 100 euro voor zijn levensonderhoud. Daarna is voor hem een uitkering geregeld.
- Ook was er een hulpvraag van Marius. Marius werkt als schilder. Hij gaat scheiden en wordt werkloos. Hij krijgt een andere woning, maar bij de belastingen is iets niet in orde waardoor de toeslag voor de huur maanden uitblijft. Van de Caritas krijgt hij 2 x 75 euro voor de dagelijkse kosten van levensonderhoud. Gelukkig heeft hij een tijdje daarna weer uitzicht op werk.
- En dan Angela: zij leeft met haar gezin van de bijstand en heeft verder weinig te makken. Wanneer haar fiets wordt gestolen zit ze zonder vervoermiddel en is ze niet in staat een nieuwe fiets te kopen. Iemand van de Caritas gaat met haar een goede tweedehands fiets kopen voor 200 euro. Zo kan ze weer vooruit!
- Verder steunt de Parochiële Caritas niet alleen individuele mensen, maar ook organisaties als de Voedselbank, het Open Huis van de Kerken en het Vluchtelingenwerk.

Gemeentelijke samenwerking
Willy van Olffen zegt verder nog: "De gemeente Assen kent maar liefst vijftien organisaties in allerlei vormen (kerkelijk, particulier en met steun van de overheid) die zich inzetten voor specifieke doelen in de bestrijding van armoede. Deze organisaties treffen elkaar in het gemeentelijk overleg van het Sociaal Netwerk Assen, waarbij ook een vertegenwoordiger van de gemeente aanwezig is.
Zo wordt gezamenlijk alle beschikbare kennis van armoede in Assen op tafel gelegd evenals de mogelijkheden om daarbij te hulp te schieten. Die hulp wordt op elkaar afgestemd en gecoördineerd of zelfs samengevoegd wanneer de praktijk daarom vraagt."

Jacqueline Habets

Maria Tenhemelopneming | Actueel