huis pelgrimMisschien is het u ontgaan: met de parochie naar Lourdes! Met de bedevaartorganisatie Huis voor de Pelgrim wordt deze reis gemaakt van donderdag 19 september t/m vrijdag 27 september.

De reis vindt plaats met een luxe touringcar, die gedurende het verblijf in Lourdes beschikbaar blijft. De reis wordt begeleid door pastor Henyer Garcia, Marion Mennes (reisleider) en Tom van der Wee.

De bus rijdt de eerste dag naar Lisieux, waar overnacht wordt. In de ochtend wordt een bezoek gebracht aan de de Basiliek Sainte-Thérèse en aan de kapel van het Karmelietessenklooster met de reliekschrijn van Sint Theresia. Na de lunch vertrekt de bus naar Niort/Poitiers waar overnacht wordt. De volgende dag vertrekt de bus naar Lourdes, waar de aankomst rond lunchtijd is. In Lourdes verblijven wij in een drie sterrenhotel, op loopafstand van het heiligdom.

Op de terugweg wordt overnacht in Nevers en wordt een bezoek gebracht aan de Kapel van het klooster van de Zusters van Liefde van Saint-Gildars, waar het ongeschonden lichaam van Sint Bernadette in een reliekschrijn opgebaard ligt.

lourdes parochieIn Lourdes wordt een volledig verzorgd programma geboden met vieringen, processies, verdiepingsmomenten, wandelingen door Lourdes en excursie naar de Pyreneeën. Het hoogtepunt van de reis is de eucharistieviering aan de Grot, de plek waar Bernadette Soubirous de in het wit geklede Dame, Maria, ontmoette en waar Maria haar onder andere vroeg om een 'Kerk' te bouwen.

Indrukwekkend zijn de grote internationale plechtigheden met soms wel meer dan 25.000 pelgrims uit tal van landen. Daarnaast is Lourdes een gezellig stadje met tientallen winkeltjes en terrasjes. Ook zijn er diverse musea, waar u meer over de geschiedenis van Lourdes te weten kunt komen.

Extra informatiebijeenkomst in Assen
Er zijn inmiddels informatiebijeenkomsten in de drie locaties geweest. Mocht u die gemist hebben, in het parochiehuis van Assen is een extra informatiebijeenkomst gepland op donderdag 30 mei 2024, aanvang 19.30 uur. Parochianen uit alle drie locaties zijn hiervoor uitgenodigd.
In verband met koffie en thee is het handig wanneer u zich aanmeldt voor deze bijeenkomst op het emailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Wij hopen u als medereiziger te mogen begroeten.

Tom van der Wee

H. Franciscus | Actueel