Ik ben nu bijna honderd dagen in functie en heb inmiddels alle taken over­ genomen van Freerk de Vries, inclusief de toegang tot de schatkamers van onze locatie. Dat had heel wat voeten in de aarde, maar die zal ik u besparen.

Inmiddels weet ik dat de functie van penningmeester veel meer inhoudt dan alleen op de penningen letten en alles in de boeken vastleggen. De penningmeester houdt zich ook bezig met allerlei zaken waarvan de kerkganger geen weet heeft: mag nadenken over de toekomst van onze kerkgemeenschap tot zelfs voorbij 2030; leert andere bevlogen en bewogen mensen kennen, ook van de andere locaties.
Wat ons bindt is, dat we het allemaal goed voorhebben met elkaar, want uiteindelijk doen we het om ieder weekend samen te kunnen komen en, voor velen, om elkaar ook doordeweeks te kunnen ontmoeten in onze activiteiten. Ook dragen we verantwoordelijkheid, wat een steeds schaarser goed is. Het liefst zijn we vrij en willen ons niet meer vastleggen; het "we zijn er bijna"-gevoel zal ik maar zeggen.

Gelukkig zijn er veel mensen die zich wel aangesproken voelen om ook iets voor de gemeenschap, voor elkaar, te doen. Dat is nodig, want anders houdt alles op, en het is ook gewoon leuk werk. Mensen zijn net zo hard nodig als geld. Ik heb Roden leren kennen als een vitale, daadkrachtige en samenhangende gemeenschap, met heel lieve mensen, waar het goed toeven is. Laten we dat zo lang mogelijk met elkaar proberen vol te houden en misschien nog wel te versterken.
We hebben nog steeds twee vacatures in de locatieraad; dus schroom niet en kom eens praten!

Dan nu iets financieels: het gaat heel goed. De toegezegde bijdragen aan de Actie Kerkbalans worden heel mooi voldaan; we liggen prima op schema. Hopelijk houdt u dit vol tot het einde van het jaar. Want deze inkomsten vormen toch de basis van onze gemeenschap. Zonder geld houdt alles een keer op. We krijgen geen subsidie; we moeten het echt doen met wat we met elkaar opbrengen.
Ik zie grote verschillen in wat u bijdraagt. Misschien kunt u nadenken of u het iets kunt verhogen? Bij het penningmeesteroverleg van onze parochie kwam het nog even aan de orde. Er werd voorzichtig gezegd dat er ooit wel een vage norm was van 1% van je inkomen.
Binnenkort gaan we de Actie Kerkbalans 2025 voorbereiden. Denk nog eens na en bedenk daarbij dat de fiscus ook mee wil bijdragen, als u voor vijf jaar een toezegging doet. Misschien is dat toch interessant en helpt dat uw bijdrage te verhogen? Mensen en geld zijn beide noodzakelijk voor onze gemeenschap, maar nu vooral eerst even mensen.
Voor nu en morgen: ga met God.

Zoë-Claire Mors

Triniteit | Actueel