Kerken Kaars frontDe Jozefkerk en de Mariakerk in Assen zijn vrijdag 8 november op een bijzondere manier aan elkaar verbonden. Jozef en Maria baden die avond namelijk in het licht. Heel letterlijk gebeurt dat met kaarslicht.

In en rond de beide kerkgebouwen worden duizenden waxinelichtjes ontstoken en ook de route van de protestantse kerk aan het Kerkplein en de rooms-katholieke kerk aan de Dr. Nassaulaan wordt op diezelfde romantische wijze verlicht.

Een bezoek aan beide kerken wordt tijdens ‘Kerken in kaarslicht’ daarmee een belevenis. Ooit werden kerken standaard met louter kaarslicht verlicht en die sfeer komt voor even terug. Jozef en Maria krijgen elk hun eigen flakkerende verbeelding.

Daar blijft het niet bij, want in beide kerken klinkt muziek. In de Jozefkerk bespeelt Nico Nijhof het Van Damorgel, speelt Celine Bakker dwarsfluit en Anne Margriet Hopman piano.

In de Mariakerk zingen Laura Cymbaluk en Henriëtte van Dijk en klinkt pianomuziek van Lisa Luchtenberg. Henriëtte van Dijk is songwriter en begeleidt zichzelf op de piano.

Glühwein en kniepertjes zijn beschikbaar voor de verhoging van de sfeer (en de bekostiging van het evenement). De toegang is gratis, al wordt een gift op prijs gesteld. Het wordt de achtste keer dat Kerken in kaarslicht in Assen wordt gehouden.

De Jozefkerk is een uit 1848 daterende zogenoemde Waterstaatskerk. De Mariakerk ofwel de kerk van de parochie Maria Tenhemelopneming is in 1934 gebouwd naar een ontwerp van J. van Dongen jr. uit Apeldoorn in samenwerking met de Asser architect J.F.A. Göbel.

Om alvast in de stemming te komen is een bezoek te brengen aan de website: www.kerkeninkaarslicht.nl.

Maria Tenhemelopneming | Actueel

Maria Tenhemelopneming | Contact