Het was zuster Michaëla, die Hans in 1993 aan zijn jasje trok: "Ik zag dat u bijdraagt aan de Kerkbalans. Daaruit maak ik op dat u de parochie belangrijk vindt. Zou u er niet wat voor willen doen?"

Hans woonde in Assen-Oost, met zijn vrouw Marjolein en twee kleine kinderen en hij zei "ja''. Hij had immers een degelijke katholieke opvoeding gekregen.

Toen hij eind jaren '80 met Marjolein trouwde, hebben ze zich welbewust voorgenomen om hun kinderen te laten dopen en een katholieke opvoeding te geven. In 1993 was hij lid van de wijkraad Assen-Oost. Marjolein werkte in de psychiatrie bij GGZ Drenthe als activiteiten­begeleider.

Hans is op 12 juni 1958 geboren in Sappemeer in de gemeente Hoogezand-Sappemeer. In Foxham/Martenshoek - een wijk rondom de voormalige sluis in het oude Winschoterdiep - was een kleine katholieke enclave van katholieke middenstanders, o.a. in de scheepsbouwindustrie, met een eigen kerk en een katholieke basisschool. Hans zong daar in het schoolkoor al liederen van Oosterhuis.

Technische opleiding
Hans' vader werkte in de scheepsbouwindustrie. De schepen (eigenlijk kustvaarders) die toen gebouwd werden, gingen nog overdwars te water. Hans heeft zich via de MTS en HTS bekwaamd als werktuigbouwkundige. Niet speciaal voor de scheepsbouw, trouwens. Zijn vader waarschuwde hem en zijn broers voor de onzekerheid in de continuïteit van die sector. Dus ging Hans werken in diverse technische bedrijven hier in het noorden waar met productiemachines werd gewerkt, zoals in de Poppell-aanstekerfabriek in Assen.

Actief in diverse functies in verschillende bedrijven werd het hem al duidelijk dat er een andere stijl van management gevoerd moest worden. Samen met de medewerkers in overleg gaan over wat de beste wijze van produceren kan zijn. Niet de techniek staat op de eerste plaats, maar de medewerker!

Activiteiten in parochie
In de loop der jaren werd Hans, die met zijn gezin steeds in Assen is blijven wonen, voor meer en ander werk ingeschakeld in de parochie. Samen met Marjolein heeft hij zich ingezet voor het voorbereiden van jongeren op het H. Vormsel. Daarnaast is hij ook actief geweest in de schoolcommissie van de Katholieke Vredeveldschool in Assen-Oost.

Ook heeft hij technische klussen in en buiten het kerkgebouw uitgevoerd. Zo is hij bijvoorbeeld, samen met Marjolein, een keer tot boven in de kerktoren geklommen toen de klokken niet meer geluid konden worden. Hij dacht: als wij samen kunnen bergklimmen in Zwitserland, dan kunnen we toch ook wel zo'n lange hoge en steile ladder opklimmen? Op de zolder vlak onder het dak troffen zij het touw van de klokken aan naast het luidmechaniek. De reparatie was toen gauw geschied!

Penningmeester
fikkers en klaasDe overdracht van de administratie door Guus KlaasToen Gerard Klein Koerkamp hem aan het begin van deze eeuw polste voor een functie in het parochiebestuur, koos hij voor het penningmeesterschap. Het werk daaraan is in de afgelopen jaren steeds meer geprofessionaliseerd. Maar destijds was het nog veel werk en soms knap lastig, niet transparant en niet echt goed geautomatiseerd. Toen de drie parochies fuseerden tot de nieuwe parochie H. Franciscus van Assisi, heeft hij, na meer dan acht jaar, die bestuursfunctie neergelegd.

Onlangs heeft hij (nu hij met prepensioen is) zich opnieuw als penningmeester laten strikken. Het financieel beheer dat door zijn voorganger Guus Klaas flink is gemoderniseerd, is bij hem in vertrouwde handen.

En hoe ziet hij anno 2024 de toekomst van de kerk? De toekomst laat zich volgens Hans niet gemakkelijk voorspellen. Natuurlijk, iedereen ziet dat er minder parochianen in de kerk komen. We zullen meer open voor elkaar moeten staan om een hechte geloofsgemeen­ schap te kunnen zijn en blijven.

Jacqueline Habets

H. Franciscus | Actueel