In het parochiehuis van Assen zijn sinds 1 september van dit jaar de prachtige fantasy-figuren te zien van Leida, Christina en Jos Westenbroek in grote en kleine vitrine­ kasten.

Sinds 12 september hangen daarbij aan de wand schilderijen van Hilda Oldenbeuving: aquarellen van landschappen en stillevens en een verstild olieverfschilderij boven de piano. Dat verbeeldt een eenzame meeuw boven de Waddenzee. De inspiratie daarvoor vond Hilda in het overlijden van haar ouders.

hilda oldenbeuvingHilda Oldenbeuving met twee van haar werkenHilda Margaretha Oldenbeuving-Dijkman is in 1946 geboren aan de Peizerweg in Groningen, waar haar vader een zaak in zonwering had. Zij was het negende kind uit een gezin van 14 kinderen.
Ze beleefde in het grote huis een gelukkige jeugd: het was er druk natuurlijk, maar voor iedereen was er plek: de jongens sliepen boven in het huis, de meisjes deelden de kamers een verdieping lager. Ze heeft goede herinneringen aan thuis: in het weekend zorgde haar vader voor het gezin.

Hilda ging al jong aan het werk. In Groningen ontmoette ze Theo, een katholieke jongen. Hilda besloot ook katholiek te worden. Na hun huwelijk verhuisden ze in 1976 naar Assen, waar Theo helaas al jong overleden is. Voor Hilda brak een tijd aan waarin zij aan haar leven een nieuwe invulling moest geven. Na drie jaar ontmoette ze Aaldert, met wie ze inmiddels 48 jaar getrouwd is. Hilda en Aaldert hebben drie kinderen (van wie twee van Theo) en zes kleinkinderen.

Tekenen en schilderen
Hilda werd in die tijd als vrijwilliger actief in de parochie, onder meer als lid van de bloemen­ groep, bracht de kerkbalanspost rond, bezocht nieuwkomers in de parochie en werd lid van de Katholieke Vrouwen Vereniging.
In die tijd ook besloot ze haar hobby weer op te pakken en uit te bouwen. Dat was tekenen en schilderen, dat ze van jongs af aan altijd graag had gedaan. En daar is ze sindsdien niet mee opgehouden! Jarenlang ging ze elke week naar het ICO.

Tegenwoordig, 78 jaar oud, volgt ze nog steeds lessen, maar nu bij Johan Alting aan de Witterstraat. Aanvankelijk legde zij zich toe op het maken van portretten, later bekwaamde zij zich in landschappen en stillevens. Ze werkt graag met acrylverf, maar kan ook met olieverf werken (dat ruikt zo lekker!). Ze schildert alles wat haar inspireert. Ze tekent niet eerst een ontwerp, ze zet meteen de kwast met verf op het doek en begint uit te werken wat haar gevoel haar al dan niet ingeeft. Zo ontstaan de kleurrijke doeken die nu de muren van het parochiehuis sieren. Hilda improviseert gewoon graag. Soms, zegt ze, ontstaan de mooiste schilderijen als ze besluit de verf op het palet op te maken. Ze werkt heel intuïtief, met veel oog voor kleuren.

En werken aan een schilderij hoeft ook niet lang te duren: Hilda is nogal ongedurig! Klaar is klaar en ze kan altijd nog een tweede keer aan het werk beginnen. Ze zegt: "Al gaat het soms fout, ik leg het werk opzij en ik begin opnieuw!"

Jacqueline Habets

Maria Tenhemelopneming | Actueel