logo parochie 10 jaarOp zondag 6 oktober vieren we ons parochiefeest, beter bekend als Franciscusdag.
Met deze viering openen we ook het parochiejubileum, namelijk het 10-jarig bestaan. Want volgend jaar vieren we een bijzondere mijlpaal in de geschiedenis van onze locaties, een
moment om dankbaar terug te kijken en vol hoop vooruit te zien.

Centraal in de viering van ons parochiefeest staat onze geliefde patroonheilige, Sint Franciscus van Assisi, wiens leven ons inspireert en ons op weg helpt naar een hechte parochiegemeenschap.
Franciscus werd geboren in een wereld van rijkdom en welvaart, maar koos er bewust voor om alles achter zich te laten om in eenvoud en nederigheid te leven in navolging van Jezus. Hij had een hart dat brandde van liefde voor God, de schepping en voor zijn medemensen.
Franciscus bracht een revolutie teweeg in de Kerk door terug te keren naar de kern van het evangelie. Door zijn radicale navolging van het evangelie vernieuwde Franciscus niet alleen de Kerk van zijn tijd, maar inspireert hij ook ons vandaag om steeds opnieuw terug te keren naar de boodschap van Jezus: liefde voor God en liefde voor de naaste. Franciscus krijgt snel heel veel volgelingen, niet door zijn mooie woorden of inzet in de wereld maar door zijn authentieke en duidelijke navolging van Jezus en zijn Evangelie.
Zo herinnert Franciscus de Kerk eraan dat het evangelie van Jezus geldig is voor alle tijden en dat alleen als de Kerk en de gelovigen Jezus en zijn evangelie werkelijk blijven naleven, de Kerk telkens weer wordt vernieuwd.
Hij leerde ons dat ware gemeenschap niet voortkomt uit materiële rijkdom of sociale status, maar uit een werkelijke eenheid van hart en ziel. In het licht van zijn leven worden wij als parochianen uitgedaagd om hetzelfde te doen.

Onze parochie bestaat uit verschillende parochiekerken en staties, elk met hun eigen geschiedenis, activiteiten, initiatieven en uitdagingen. Maar net zoals Franciscus de mensen van zijn tijd wist te verenigen door zijn liefde voor Jezus, zijn nederigheid, zijn eenvoud, zo zijn ook wij geroepen om één te worden als parochie om voor de wereld een duidelijk teken van eenheid en liefde te zijn.

Om dit gevoel van eenheid te versterken, zullen er gedurende het komende jaar diverse activiteiten georganiseerd worden, variërend van gezamenlijke vieringen, bijeenkomsten en evenementen. Het zou heel fijn zijn als het programma van het jubileum onze onderlinge band versterkt en het gevoel van parochiegemeenschap laat groeien. Door samen te komen en met elkaar op te trekken, kunnen we stap voor stap ervaren dat we niet alleen verschillende kerkparochies zijn, maar dat we deel uitmaken van één grote parochiefamilie.

Deelname aan deze activiteiten is een concrete manier om deze eenheid gestalte te geven. Of het nu gaat om vrijwilligerswerk, gezamenlijke gebedsmomenten of de liturgische vieringen. Laten we elkaar bemoedigen om onze talenten en tijd in te zetten voor de opbouw van onze parochie, net zoals Franciscus zijn leven gaf voor de opbouw van Gods Koninkrijk.
We hebben de kans om, geïnspireerd door zijn voorbeeld, als een hechte gemeenschap samen te komen. Laten we dit jubileum zien als een nieuw begin, waarin we onze krachten bundelen en ons verenigen in geloof, hoop, en liefde. Door samen te werken en elkaar te steunen, kunnen we groeien in eenheid en een levende getuigenis worden van Gods aanwezigheid in de wereld.

Moge de Geest van Franciscus ons blijven inspireren, zodat we niet alleen een parochie vormen op papier, maar vooral één gemeen­ schap van gelovigen zijn, samengebracht door de liefde van Christus om te handelen en te leven in Zijn liefde.
Ik wens ons allen een gezegend parochie­jubileum.

Pr. Henyer Garcia