U denkt misschien bij bovenstaande titel aan een hoofdartikel over een politiek of maatschappelijk heet hangijzer. Ik kan u geruststellen: dat is niet het geval. Daar is deze plek in ons parochieblad niet voor bedoeld.

Ik wil het hier met u hebben over een verschijnsel waar wij steeds meer mee te maken krijgen: uitvaarten van parochianen die zich geheel buiten ons gezichtsveld voltrekken. En dan heb ik het niet over parochianen die zichzelf randkerkelijk beschouwen en waar we niet zoveel contact meer mee hebben. Het gaat mij hier voornamelijk om uitvaarten van betrokken en bij ons bekende parochianen.

Als ons pastoresteam hebben we hierover gesproken; als locatieraad in Roden eveneens. Het baart ons wel zorgen, want we vermoeden dat het in een aantal gevallen gaat om mensen waarvan we menen te weten dat ze zelf wel een uitvaart hadden gewild waarbij de Kerk betrokken is.

Wij gunnen onze parochianen een uitvaart vanuit de kerk die hen vertrouwd was en vanuit de gemeenschap waar zij altijd bij gehoord hebben. Of ieder geval een uitvaart waarbij de kerk wel betrokken is. Ik heb in de afgelopen periode een paar keer meegemaakt dat een bekend gezicht uit ons midden overleed zonder dat er gelegenheid was om afscheid te nemen. Daarom hierbij mijn pleidooi om goede en duidelijke afspraken te maken over uw uitvaart.

Wanneer u een partner hebt, ligt het voor de hand om dat samen te doen. Misschien is het echter ook goed om eventuele kinderen of goede vrienden hierbij te betrekken.
Wanneer u alleenstaand bent, is het des te belangrijker om dit te bespreken met iemand die u het regelen van uw uitvaart toevertrouwt. Maak uw wensen kenbaar en stel ze op schrift, eventueel samen met uw dierbare(n).

Misschien denkt u bij uzelf: daar wil ik nog helemaal niet over nadenken! Of: dat laat ik over aan degenen die het moeten regelen. Of: ik vind het erg moeilijk om daarover te praten. Hoe begin je zo'n gesprek?
Dat kan ik me voorstellen. Het kan ook best confronterend zijn om hierover te spreken. Een idee is om er iemand bij te vragen die u vertrouwt en waar u goed mee kunt praten.
Als pastores zijn wij ook altijd bereid om met u daarover te spreken.

Wanneer wij samen een geloofsgemeenschap onderweg willen zijn, horen deze belangrijke zaken er ook bij.

Pastor Agaath Erich