De vakantie is voor velen een tijd van rust en ontspanning. Het is een tijd om niet druk te zijn. Het is een tijd die dan ook ruimte biedt voor stilte, bezinning en innerlijke rust. Daarom is de vakantie een heel goede gelegenheid om God te ontmoeten, om met Hem te spreken, om ons door Hem te laten raken en om naar God te luisteren.

De vakantie kan dan ook een tijd zijn om, vanuit de stilte en de rust, weer in alle rust en met alle tijd met God te spreken. Voor een goed gesprek heb je ook tijd nodig. Als mensen niet met elkaar spreken, groeien ze uit elkaar en vereenzamen ze. Hoe erg is het voor mensen als ze een tijd niets tegen een ander kunnen zeggen, omdat er niemand bij hen komt. En als er dan weer eens iets gezegd kan worden, dan wordt dat als een woord van liefde gewaardeerd. Zo is het ook met God.

God blijft niet muisstil zitten. Het belangrijkste dat God tegen mensen wil zeggen, is: "Ik zie je zo graag; ik wil je redding en je behoud; ik wil je kracht en je steun zijn." Juist door te spreken, leer je iemand kennen. We hebben God leren kennen, omdat Hij zich naar ons toe heeft uitgesproken. Het woord van God is voor ons een openbaring. En onze God gaat nog verder. Het Woord is Vlees geworden. God is mens geworden om tot ons te spreken, om zich aan ons te doen kennen, om woorden van liefde, van bevrijding, van redding, van vergeving te spreken. Daar staat de heilige Schrift vol van.
Misschien is het daarom een goed idee om tijdens de vakantietijd de Bijbel in alle rust te lezen en erover te mediteren en aan de hand van een Bijbelse tekst met God in gesprek te gaan.

Vakantie is een tijd om dingen even los te laten, om bepaalde dingen even niet te doen, om verplichtingen en bezigheden neer te leggen waardoor er vrije tijd komt om te rusten of iets anders leuks, ontspannends en plezierigs te doen. Ik merk nogal eens hoe mensen, om op vakantie te gaan van alles loslaten, maar God, het bidden en de zondagsviering laten ze niet los. Als ze op vakantie zijn, gaan ze ook daar naar de kerk en voelen ze zich daar in de liturgie meteen thuis, zelfs soms zonder de taal te kunnen verstaan. Daar ervaren ze iets van de eenheid van de Katholieke Kerk en de rust die alleen God kan geven.

Zo kan de vakantie niet alleen een tijd van lichamelijke ontspanning worden, maar ook een periode van geestelijke vernieuwing. Zo kunnen we naar huis terugkeren met hernieuwde energie en een sterker gevoel van verbondenheid met God en elkaar. Zo kunnen we in de vakantie, zelfs wanneer we ontspannen en genieten van de schoonheid van de schepping, van de rust en van de vrije tijd, altijd ruimte maken voor een ontmoeting met God. Dat verrijkt ons zeer. Laat u zich in deze tijd van vakantie eens innerlijk door God aanraken. God wil ons alleen maar goed doen, steeds weer.

Ik wens u allen een goede vakantietijd toe.

Pastor Henyer Garcia